TEMA ELEKTRIFIERING. E-trailers har stor potential att bli en del av lastbilsbranschens elektrifieringsomställning — det säger Lena Larsson, projektledare för Volvokoncernens e-trailerprojekt.
I en serie artiklar berättar ett antal profiler inom transportbranschen för Transportnytt vad de anser om elektrifieringen av den tunga lastbilssektorn och vad som krävs för att omställningen ska ta fart ordentligt. Efter tidigare intervjuer med Stefan Pettersson, forskningschef på IVL och Chalmers-forskaren Anders Grauers har turen kommit till Lena Larsson vid Volvo Trucks som här nedan berättar om koncernens e-trailerprojekt.
————————————————————————————————————————————–
Enkelt uttryckt är en e-trailer en vanligt trailer som är försedd med ett inbyggt batteri och har en egen, komplett elektrisk drivlina. Genom att känna av hur dragbilen kör kan e-trailern ge extra kraft åt dragbilen, oavsett om dragbilen i sig drivs av batterier eller diesel. Tanken är att e-trailern genom samverkan med dragbilen ska kunna både gasa och bromsa av sig själv, och dessutom ta upp den så kallade retardationsenergin vid inbromsning.
Det låter ju alldeles utmärkt, men det finns några hinder på vägen.
— Exakt hur det ska gå till är något vi diskuterar i branschen, för det finns mängder av regler och standarder på det här området som behöver utvecklas. Inom EU skiljer det sig stort mellan länderna hur man ser på e-trailers, vilket i sin tur beror på hur långt man har kommit vad gäller den tekniska utvecklingen. Så än så länge finns det inget europeiskt regelverk för e-trailers, säger Lena Larsson, som är HCT-expert vid Volvo Group Trucks Technology samt projektledare för Volvokoncernens e-trailerprojekt.
— Avsaknaden av ett gemensamt EU-regelverk gör till exempel att vi här i Sverige inte kan registrera en e-trailer. Det gör i sin tur att varken vi på Volvo eller några andra kan testa e-trailers på allmänna vägar. Istället måste vi hålla oss till provbanor.
Utveckling tar tid
En orsak till att ett EU-regelverk för e-trailers dröjer är enligt Lena Larsson att dagens europeiska fordon är utrustade med högst avancerade säkerhetssystem.
— Förr var det enklare att prova nya tekniker än vad det är idag. Det gör att utvecklingen tar tid.
Icke desto mindre är Lena Larsson övertygad om att e-trailers har en framtid.
— Vi på Volvo tror verkligen på det här med energieffektivisering, och då är e-trailers ett sätt att bidra till det. En e-trailer som har ett eget drivsystem gör att man sparar man energi åt fordonet och får en stabilare produkt. För kommersiella aktörer, som vill ha så förutsägbara drivmedelskostnader som möjligt, är det en stor fördel, säger Lena Larsson och tillägger:
— I praktiken blir ju e-trailern en räckviddsförlängare eller så bidrar den till att lastbilsekipaget kan frakta tyngre gods eller bli längre.
Inget ovanligt
För Lena Larsson, som varit projektledare för Volvos e-trailerprojekt sedan starten för fem år sedan, är det inget ovanligt att utvecklingsprojekt stöter på hinder i form av regelverk och annat.
— Jag har arbetat med teknisk utveckling i 45 år och min erfarenhet är att det aldrig går som planerat. Man får alltid räkna med förseningar. I början tänker man ”hur svårt kan det vara”, men så inser man snart att nya produkter ska samverka med andra produkter, system och regler.
Trots krånglande regelverk och annat hoppas Lena Larsson att Volvo ska börja testa sin e-trailer på allmänna vägar under 2025.
— Sedan är det jättesvårt att säga exakt när någon e-trailer ska finnas tillgänglig för försäljning, men någon gång mellan 2027 och 2030 tror jag att det blir.
Positiva reaktioner
Och så här långt har branschens reaktioner på Volvos e-trailer bara varit positiva, enligt Lena Larsson.
— De är jätteintresserade och tror starkt på det här. Men om det ska ta fart hänger samman med elektrifieringsomställningen i stort, vilket i sin tur beror på dieselpriset. Kommersiella aktörer måste bara se nyttan av detta, vilket jag tror att de kommer att göra, säger Lena Larsson och avslutar:
— E-trailers har stor potential att vara en del av lastbilsbranschens elektrifieringsomställning.