Regeringen har lagt ett förslag kallat Bränslebytet. Det handlar om nya styrmedel för att reducera transportsektorns utsläpp och på sikt öka användningen av biodrivmedel kraftigt.
Biodrivmedelsbranschen behöver styrmedel som är hållbara över tid och klimatet behöver kraftfull politik för att minska utsläppen, konstaterar regeringen i ett pressmeddelande.
Bränslebytet innebär dels att en så kallad reduktionsplikt införs och dels skattesänkningar som gynnar biobränslen. Reduktionsplikten föreslås börja gälla den 1 juli 2018 och innebär en skyldighet för företag som distribuerar drivmedel att blanda in biodrivmedel i den bensin och diesel som säljs.
De föreslagna kvoterna utgår från dagens inblandningsnivåer och kommer sedan successivt att höjas för att bidra till att transportsektorns utsläpp minskas med 70 procent till och med 2030.
– Genom en förändrad beskattning av drivmedel uppnås det dubbla syftet att ta hänsyn till drivmedels innehåll av biodrivmedel samtidigt som pumppriset hålls oförändrat. Dessutom stärks rena och höginblandade bidrivmedels konkurrenskraft genom skattesänkningen, säger finansminister Magdalena Andersson.
Förslaget är en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet.
Regeringen lovar att den som tankar sitt fordon inte kommer märka några större förändringar och kunden vid pumpen ska inte behöva göra ett medvetet val.
Bland de remissinstanser som svarat finns Naturskyddsföreningen, som är positiv till förslaget om bränslebyte, Preem, som kallar förslaget ”bra, tydligt och efterlängtat” liksom Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet SPBI som också ställer sig positivt, med tillägget att detaljerna i förslaget blir avgörande.