Finska energibolaget Neste lanserar nu ett förnybart dieselbränsle HVO100 under eget varumärke på den svenska marknaden. Ett 50-tal stationer kommer att erbjuda fordonsbränslet till lastbilar och bussar. Biodieselbristen är ett skäl till satsningen.
Hittills har Neste varit underleverantör av förnybar diesel till andra stora kedjor. Men nu går man ut och marknadsför sitt bränsle under det egna varumärket Neste MY. Det distribueras via ett 50-tal publika tankstationer samt genom privata pumpar hos exempelvis åkerier och bussgarage. Nestes återförsäljare på den svenska marknaden är Swea Energi, Biofuel Express, Ecobränsle, Colabitoil och Energifabriken.
Enligt Carl Nyberg, vd för Neste AB har den så kallade kvotplikten som infördes i Sverige vid halvårsskiftet inneburit att det nu finns en viss brist på HVO100, alltså dieselbränsle som helt och hållet tillverkats av förnybara produkter. HVO används i ökad utsträckning till inblandning i fossil diesel för att bränslebolagen ska kunna uppfylla kvotplikten. Den ökade efterfrågan är en orsak till Nestes satsning.
Neste står också inför ett beslut att bygga ut tillverkningskapaciteten i sitt raffinaderi i Singapore. Företaget vill öka produktionen av förnybara bränslen från 2,7 miljoner ton, till totalt 4,0 miljoner ton fram till 2022.
Förutom i Singapore, tillverkar Neste förnybart dieselbränsle i Finland och Rotterdam. Som råvaror används en bred palett av råvaror. Det är en rad fetter och oljor som till stor del är rester från kött-, fisk- och växtoljeindustrin.
Vilka råvaror som ska tillåtas för tillverkning av förnybar diesel är omdebatterat. En av de ifrågasatta råvaror som Neste hittills använt i sin produktion är PFAD (Palm Fatty Acid Distillate), en oätlig fettsyra som är en restprodukt från palmoljeproduktionen för livsmedelsindustrin.
– Det finns många problem i palmoljeindustrin. Men hållbarhetskraven från inte minst biodrivmedelsindustrin har också bidragit till en stor förbättring under de senaste tio åren, hävdar Carl Nyberg.
– Man kan införa förbud mot olika palmoljeprodukter. Men det innebär också att man ställer sig vid sidan av förhandlingsbordet och frånsäger sig möjligheten att få knuffa utvecklingen i rätt riktning.
EU arbetar med att införa nya regler för förnybara bränslen genom direktivet REDII (Renewable Energy Directive). Läs exempelvis Transportnyttartikeln Biobränslebranschen jublar över delseger i EU.
Mats Udikas