Krisen för långväga containerfartygstransporter har lett till att beställda jättefartyg ligger kvar på varven. Intresset för nya beställningar av stora fartyg är i princip obefintligt, enligt experter.
För bara ett drygt år sedan tycktes hungern på containerfartyg i tyngsta viktklassen vara omättlig, och exempelvis lade Maersk Line då en beställning på elva fartyg med kapacitet på nästan 20 000 teu var. Mot hösten förra året fick Maersk kalla fötter, sparkade 4 000 medarbetare och stoppade 16 av sina planerade fartygsbyggen.
Nu konstaterar sajten Loadstar, med hänvisning till analysföretaget Alphaliner, att intresset för fartyg med kapacitet över 9 000 teu i stort sett tycks ha försvunnit helt hos varven, och omkring ett dussin färdigbyggda fartyg ska ha lämnats liggande. Fem fartyg à 11 000 teu ligger kvar på Hanjins filippinska varv, för att beställaren Costamare inte lyckas hitta någon långsiktig kund, och fartygsuthyraren Seaspan skjuter upp leveransen av fyra fartyg på 10 000 teu från kinesiska varvet Yangzijiang från oktober i höst till 2017 eller 2018.
Mängden fartyg som går till skrotning uppges vara rekordstor, och marknaden för så kallade klassiska panamaxfartyg, i spannet 4 000–5 100 teu, försämras varje dag, enligt Alphaliner. Fartyg från 2 500 teu och nedåt fortsätter dock att möta någorlunda god efterfrågan.