Detta behöver transportbranschen tänka på när e-handeln vänder uppåt.
Som tidigare rapporterats uppvisade e-handelsbranschen en positiv omsättningstillväxt under årets första kvartal, något som inte skett sedan hösten 2021.
Enligt Lars Persson, nordisk försäljningschef på logistik- och mjukvaruföretaget Descartes, innebär det följande för transport- och logistiknäringen:
— Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver.
Tillväxtökningen — som redovisas i Svensk Handels E-handelsindikator — sker trots att svenska kunder handlar för en mindre summa per person: från 2 178 kr i mars månad 2023 till 2 122 kr under samma månad i år.
Lars Persson på Descartes noterar också att andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn.
— I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser. Även handelskontakter eller länder som är under sanktion kan leda till oförutsägbara avbrott i leveranskedjan, kommenterar Lars Persson på Descartes.