ANALYS. Nya tester visar att elfordonsbatterierna håller mycket längre än väntat. Enligt oberoende ekonomen Claes Hemberg kommer rönen att förändra hela affären kring elfordonen.
Batterier lär bli ett växande samtalsämne de närmaste åren. För det första blir de snabbt allt vanligare i både fordon, fastigheter och batteriparker. För det andra får vi allt bättre fakta om batteriernas verkliga förmågor. Detta är ju en ung industri, som först nu börjar samla historik där tusentals batterier laddats och tömts tusentals gånger. Därför är det först nu vi kan se batteriernas verkliga värde.
De första riktiga testerna
Hittills har batterifordon ofta beskrivits som dyra att införskaffa. Färsk forskning visar däremot att vi kanske har jämfört fel fakta. Batteriets kapacitet och värdeförluster de första åren visar sig inte alls fortsätta i samma tempo som resten av batteriets livscykel. Istället finns goda tecken på att batterierna blir mer stabila efter 10 000 mil.
Att batterifordon är dyrare än fossila fordon att köpa – det stämmer i regel fortfarande. Om däremot fordonsbatterier håller dubbelt så länge som vi tidigare känt till, så stiger också värdet på fordonet i viss omfattning. Batteriet avgör ju mycket av andrahandsvärdet på hela fordonet.
Håller fordonets batteri inte i tio utan i tjugo år, så ändras plötsligt hela affären och matematiken. Då kan ett dyrt inköpspris på en lastbil efter tio års trafik slätas ut till en långt billigare kalkyl. Dessutom gör stabila batterier hela affären mer förutsägbar. Batterierna är ju merparten av tekniken och priset i ett elfordon. Med andra ord blir elfordonet enklare att räkna på. Något som gynnar hela transportvärlden — från chauffören, åkeriet, banker och transportkunden.
Kemin är mer stabil
Att tekniken i batterier överraskar oss är egentligen inte alls konstigt. Mekanik slits ju av friktion. Kemin i batterier däremot har ingen sådan friktion. Kemi har andra egenskaper. Därför har vi hittills haft en ganska vag bild av batteriernas verkliga förmågor, oförmågor och hållbarhet. I bristen på fakta har vi allt som oftast fyllt på med hörsägen och slutsatser från enskilda ägare, som kanske inte representerar hela bilden.
Under tiden har batteritekniken utvecklats till att bli både billigare, lättare, snabbare och tåligare. Genom att styra temperaturen i batterier mer exakt kan vi utöka livslängden väsentligt. Det har vi lärt oss av bland andra Scania. Exakt hur länge batteriet faktiskt är dugligt vet de själva inte än. Det är inte heller så konstigt. Batterier som teknik har ju bara omkring 20 år på nacken. Jämför det med 100 år med dieselmotorn. Det gör att vi borde förvänta oss raska framsteg i batterivärlden.
32 000 elfordon
De senaste veckorna har två tyska undersökningar gett en ny och lovande bild. Totalt har de testat 32 000 fordon. Först ut var tyska Dekra med batteritester på elfordon som rullat från 2018. Det rör sig om taxibilar som laddats och körts på tuffa villkor. De har laddats fullt minst en gång per dag och, som taxibilar brukar göra, så rullar de många timmar i veckan.
De långa testerna ger en ny bild av batteriernas livsstil i ungdom och åldrande. Vi har exempelvis hört om hur batterier de första åren kan tappa över en hel procent av kapaciteten varje år. Den som drar ut trenden får det då lätt till att batteriet håller i 10–15 år eller en garanti på 16 000 mil.
Tappet planar ut
Låter vi däremot elfordonen rulla vidare i både 20 000 och 30 000 mil, så får vi en bättre bild. Ett fordon som särskilt överraskat tyska Dekra är märket Jaguar I-PACE. Fordonen hade rullat upp till 26 000 mil. Deras batterikapacitet var fortfarande på 95–97 procent. Det är hisnande eller osannolikt bra. Andra märken var ofta hack i häl. Några landade på 90 procent. Detta på tal om kvalitetsskillnader. Det intressanta är trots allt att utförslöpan i kapacitet tycks plana ut.
De första åren tappade batterierna ofta några procent. De första åren tär uppenbart på batterierna. Sedan förändrades batterierna närmast ingenting. Efter 10 000 mil är det som att kemin i batterierna hittar en ny balans. Några officiella tester från fabriken finns inte. Batterierna i Jaguar-fordonen kommer från sydkoreanska LG Chems fabrik i Polen.
En undersökning från tyska P3 Group visar på skillnaden över tid. De testade 7 000 elfordon. Kapaciteten på elbilsbatteriet sjönk ofta till 95 procent redan de första 3 000 milen. Sedan planade fallet ut. Vid 10 000 mil hade P3-fordonen i snitt 90 procent kvar. Efter detta fortsatte fordonen att rulla både 20 000 och 30 000 mil och då förändrades batteriernas kapacitet inte något alls.
Låneräntan ska ned
För den som inte ägt ett elfordon kanske detta inte är något märkvärdigt. Men siffrorna kan snabbt ändra hela affären kring elfordon. Ett batteri som håller i 20 år ändrar i grunden hela ekonomin kring våra batterier. När vi idag skickar gamla dieselbilar till försäljning utomlands, så lär gamla batterilastbilar tinga ett betydligt högre värde många år framöver. Det ändrar priset på banklån, försäkringar och service. Räntan på banklånet ska ju bli lägre för att fordonet är mer förutsägbart i service och drift. Sådant sänker räntan. Lägg till att fordonets värde är mer varaktigt. Det sänker räntan ytterligare ett snäpp.
Lägre löpande kostnader ändrar också kalkylen och relationen mellan åkerierna och transportköparen. När transportköparna får höra om fordonens låga slitage stiger deras köpintresse. Mer hållbara transporter är ju viktigare. Fler konkurrenter kan dyka upp med lägre prislapp, men samtidigt ökar värdet med hållbarheten.
Bättre andrahandsmarknad
Om vi inte ser något nämnvärt batteritapp mellan år 10 och 15, så sätter det också andrahandsmarknaden i en gynnsam sits. Vi lär få se en långt bredare handel av 10-årsfordon och 20-årsfordon. Servicen byter också fokus till mer elektronik än mekanik. 10-års-servicen lär handla om högvoltskablar, växelriktare och styrsystem. Med andra ord elektriska system och inte alls mekaniskt slitage.
Hur kommer ellastbilsjättarna att reagera på batteriernas stärkta tålighet? Med större andrahandsvärde kan de kanske sälja sina lastbilar till höga priser? Ja, några lär försöka. Å andra sidan finns konkurrens utifrån. Det har vi sett i vanliga elbilar.
Längre kundrelationer
Istället lär lastbilsproducenterna hitta nya sätt att skapa längre och mer ihärdiga kundrelationer. En chaufför som kör sin lastbil i tio–tjugo år är ju kund hela den långa vägen. Det är inte en relation som bygger på många tvingande servicetillfällen, utan på ett fordon som rullar på. Där fordonet uppdateras i sin mjukvara under tiden som fordonet stannar för att ladda. Det är den nya servicen som ger nöjda kunder, hela vägen ut till butik och fabrik.
Med andra ord lär vi få se lastbilsjättar som fyller fordonen med nya former av mjukvara, personlig service och support. Det är en ny bransch som växer fram i skuggan av elektrifieringen.
Text: Claes Hemberg, oberoende ekonom