Transportföretagen har tecknat en rad avtal om korttidspermitteringar på grund av coronaviruset som bland annat berör lastbilschaufförer och de anställda i färjesjöfarten.
Korttidspermittering innebär att de anställda tillfälligt går ner i lön och arbetstid och att kostnaderna delas mellan arbetsgivare, anställda och staten. För 2020 kommer staten att ta tre fjärdedelar av kostnaden, enligt ett förslag om tillfällig förstärkning av stödet från regeringen. Ett centralt avtal krävs för att korttidspermittering ska kunna ske.
Arbetsgivarförbunden i Transportföretagen tecknade den här typen av avtal med en rad olika fackförbund tisdag 17 mars efter att regeringen lagt fram sitt åtgärdspaket som en följd av coronakrisen.
Transportföretagen enades först med Transportarbetareförbundet om ett avtal. Därmed kan lokala parter träffa lokala överenskommelser om korttidspermittering. Enligt regeringsförslaget kan arbetsgivarens lönekostnader minska med hälften.
Sjöfartens arbetsgivareförbund som ingår i Transportföretagen har tecknat ett motsvarande avtal med fackförbundet SEKO som organiserar sjöanställda.
– Sjöfarten är hårt drabbad av coronaviruset. I ett rådande och akut skede handlar det om färjesjöfarten, konstaterar Marcus Dahlsten som är vd för både Transportföretagen och Sjöfartens Arbetsgivareförbund.
Dahlsten säger också att regeringens åtgärdspaket är ett steg i rätt riktning:
– Men det räcker inte för att rädda verksamheterna vi vill se ännu större och mer kraftfulla åtgärder.
I ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth 18 mars lade Transportföretagen fram följande förslag:
- Ta bort trängselavgifter- och skatter, broavgifter för samtliga trafikslag.
- Förläng YKB, Yrkeskompetensbevis, automatiskt för alla med ett år och gör det möjligt med YKB-utbildning på distans.
- Behåll skatteundantaget för biobränsle.
- Skapa prioriterade filer för godstransporter vid gränsövergångar.
- Gör så att transportanställda kan röra sig fritt över gränserna.