Veckan innan jul öppnade den nya vägförbindelsen under Göta Älv i centrala Göteborg – Marieholmstunneln – och delar av byggkostnaden ska betalas av trängselskatt för trafiken.
Den 16 december öppnade den nya Marieholmsförbindelsen i centrala Göteborg för trafik – en vägtrafikled under Göta Älv som är ett alternativ till E6 och den hårt belastade Tingstadstunneln alldeles intill.
Bygget av Marieholmstunneln och hela vägförbindelsen (Marieholmsförbindelsen) är tänkt att delvis finansieras av trängselskatt som tas ut på fordonstrafiken under 25 års tid.
Beslutet om uttag av trängselskatt genom Marieholmstunneln fattades av riksdagen den 4 mars i år och Sverigedemokraterna var det enda parti som röstade emot.
Betalstationerna är placerade vid den norra entrén till Marieholmstunneln. Summan att betala för en passage är samma summa som för övriga passager i Göteborg, det vill säga 0, 9, 16 eller 22 kronor beroende på vid vilken tid passagen sker.
Marieholmsförbindelsen är ett snabbare alternativ än E6 och Tingstadstunneln för framför allt trafik mellan E20 och E6 samt E45 norrut, E20 och Göteborgs hamn och E20 och Hisingen.
BILDEN UNDER: Bilden är tagen halvvägs in i Marieholmstunnelns östra tunnelrör för norrgående trafik. Ur Trafikverkets visningsfilm.