Transportarbetareförbundet gör som Hamnarbetarförbundet och varslar om blockad mot ryska fartyg i svenska hamnar. Blockaden träder i kraft den 1 maj.
Svenska Transportarbetareförbundet har hittills sagt nej till att stoppa ryska fartyg i svenska hamnar. I motsats till Hamnarbetareförbundet, vars blockad trädde i kraft den 28 mars, har LO-facket velat invänta besked från regeringen och EU om hur ryska och ryskkontrollerade fartyg ska hanteras.
Nu har dock Transport tröttna på att vänta. Onsdagen den 30 maj meddelas att även de lagt ett varsel om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg. Varslet innebär att fackets medlemmar från och med den 1 maj 2022 inte kommer att befatta sig med nämnda fartyg.
I ett pressmeddelande skriver LO-facket att man anser att situationen är sådan att man väljer att agera — trots att man fortfarande tycker att ett beslut om en gemensam EU-hantering i frågan vore det bästa.
— Frågan om blockad är ytterst komplicerad eftersom det bara är en väldigt liten del av de ryska handelsfartygen som anlöper svensk hamn. Effekten av en icke EU-samordnad blockad riskerar att få väldigt liten påverkan. Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera, kommenterar Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport, och tillägger:
— Det kan uppstå brist på vissa varor. Det är anledningen till att vi lägger vårt varsel en månad framåt i tiden. För att ge möjlighet till företag att hitta andra leverantörer än ryska, samt att de ska kunna ta hem redan köpta och betalda varor som redan är på väg till Sverige.
Varslet gäller i första hand till 31 maj 2022 men enligt facket kan det komma att förlängas.