Tidigare har de levt åtskilda, nu ska de äntligen mötas. I ett nytt test ska en leveransrobot och en självkörande buss se om de kan samexistera.
Under de senaste åren har två olika projekt på Chalmers i Göteborg testat självkörande, elektrisk skytteltrafik samt autonoma godsleveranser. Från och med januari 2022 och i ett och ett halvt år framåt ska de två självkörande fordonen testas ihop.
Syftet är att se hur gods- och persontransporter kan samverka i stadsmiljö, och hur de kan agera ihop med människor som rör sig på campus Johanneberg, där fordonen ska röra sig.
Arton partners samverkar i projektet som beviljats 4 miljoner kronor av Vinnova inom innovationsprogrammet Drive Sweden.
— Tack vare det breda samarbetet kommer vi att kunna ta autonoma transporter ett stort steg framåt mot verklig implementering. Vårt mål i slutet av projektet är att ha en systemlösning med buss och robot samt en förberedande analys av hur den ska kunna implementeras i nya och befintliga stadsdelar, kommenterar Per Sunnergren på Johanneberg Science Park, som samordnat projektet.
Fakta om projektet ”Samverkande Autonoma Transporter” (SAT)
Projekttid: Januari 2022 – juni 2023
Total budget: 8 miljoner SEK
Finansiär: Vinnova/Drive Sweden
Partners: Akademiska Hus, Chalmers, Chalmersfastigheter, Ericsson, Framtiden Byggutveckling, Göteborgs Stad (trafikkontoret), Göteborgs universitet, Hugo Delivery (projektledare), Johanneberg Science Park, Keolis, Landvetter Södra Utveckling AB, Mölndala Fastighets AB, PostNord, Riksbyggen, Skanska, Tele2, Västtrafik, Wallenstam