Assa Abloy samordnar sin internationella marknadsföring och tillverkning av port- och dockningssystem under det gemensamma varumärket Entrance Systems. I produktportföljen som riktar sig till distributions- och logistikkunder ingår lösningar från Crawford, Megadoor, Besam och Albany.
Den internationella lås- och säkerhetskoncernen Assa Abloy har satsat på port- och dockningssystem för logistik- och industrikunder under en rad år. Koncernen har målmedvetet tagit över bolag som Crawford, Megadoor, Portsystem 2000 och allra senast amerikanska Albany som tillverkar snabbportar.
De inköpta företagen har samordnats med Besam, specialist på elektroniska inpasseringssystem, under ledning av Juan Vargues. Han är divisionschef för Assa Abloy Entrance Systems:
– För första gången kan våra distributions- och logistikkunder nu vända sig till en och samma leverantör för alla slags entrélösningar – från lastkajer till entrédörrar och allt däremellan, understryker Vargues i ett pressmeddelande.
– Vi ser nya möjligheter att erbjuda mervärde för våra distributions- och logistikkunder, säger Vargues. Det handlar då om såväl paketlösningar vid nyinstallation som förebyggande underhåll, uppgraderingar och moderniseringar.
På fem år har den globala försäljningen i divisionen Entrance Systems vuxit från 3 miljarder till 5 miljarder kronor. Målet är att nå en omsättning på 20 miljarder kronor år 2015. Det framgår av Assa Abloys årsredovisning för 2011.
I divisionen ingår också Portsystem 2000 i Habo. Företaget fortsätter att drivas som en separat enhet med en egna marknadsföringskanaler.
– Det är viktigt att behålla dem som separata bolag, att göra något annat vore att förstöra värde, sa Juan Vargues i en intervju i Transportnytt 2-2012.