Fyra projekt har gått vidare i fas två av den stora upphandlingen av elvägar i Sverige. Det är bland annat elektrifieringen av vägen mellan Rosersberg och Arlanda, sträckan Gävle hamn och Stovik, samt Volvos och Scanias bussprojekt i Göteborg och Södertälje. Byggstart blir det förhoppnignsvis nästa år.
Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten driver en stor innovationsupphandling för att utveckla teknik för elvägar som främst kan användas tunga fordon. Första etappen i upphandlingen har klarats av och fyra konsortier ska få anslag för att projektera sina ideer vidare.
Ett eller två av projekten kommer sedan att kunna gå vidare och får finansiering för demoanläggningar. Redan nästa år kan anläggningarna börja byggas. Följande projekt har fått anslag att vidareutveckla sina idéer:
• Elways, med vd Gunnar Asplund, planerar en elväg mellan Rosersberg och Arlanda. Elways har redan byggt upp en kort teststräcka och har dessutom fått anslag på en miljon av Trafikverket för att bygga en kort elväg. Den summan räcker för att elektrifiera en kilometer av den totalt 10 kilometer långa sträckan. Tanken är att använda hybridlastbilar som kan laddas längs vägen. Tekniken bygger på en strömskena som läggs ner skyddat i marken.
Utöver Elways är är WSP, Kilenkrysset, e-Traction, Arlandastad Holding, Airport City Stockholm och KTH deltagare i konsortiet.
• Gävle Elväg är tänkt att anläggas utanför Storvik i Gästrikland, med den långsiktiga målsättningen att bygga en elväg ända till Gävle hamn. Idén är att använda hybridlastbilar som får sin strömförsörjning från luftledningar. Tyska Siemens har utvecklat tekniken och har redan visat den på egna demobanor.
Deltagare i konsortiet, är vid sidan av Siemens och Scania, en rad tunga industriföretag i regionen som SSAB, Sandvik, Ovako, Outokumpo, Boliden, Stora Enso. Gävle Hamn, Region Gävleborg Midroc Electro, Ernsts Express energibolagen i Gävle och Sandviken, Högskolan i Gävle och Handelshögskolan i Stockholm deltar också i projektet.
• Södertälje kommun hoppas få testa att laddning av hybridbussar med induktiv överföring. Ledningarna grävs ned i marken. Bombardier står för tekniken och Scania för fordonen.
• Volvo vill också testa induktiv laddning av hybridbussar, tillsammans med Göteborgs stad. Redan idag kör Volvo tre hybridbussar som laddas vid ändhållplatserna på linje 60. Nästa steg är att kunna ladda bussarna längs vägen