Så laddar Postnord inför Black Week och julen.
Det drar ihop sig till Black Week — med start den 25 november — och som bekant dröjer det inte länge efter det innan julen står för dörren.
Bägge perioderna innebär förstås extra mycket arbete för de stora logistikföretagen, däribland Postnord.
Förra året passerade över 1,2 miljoner paket Postnords terminaler under Black Weeks toppdygn — vilket kan jämföras med att cirka en halv miljon paket hanteras en vanlig vecka.
Hur stor e-handeln blir i år är svårt att förutse men Postnord gör nu en rad förstärkningar inför såväl Black Week som julhandeln.
– Vi förbereder oss som vanligt väldig noga, och ser med glädje fram emot årets roligaste period!, kommenterar Johan Uddin, chef för produktion affärsområde Paket.
I förberedelserna ingår bland annat utökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket och större kapacitet på företagets servicepunkter än förra året.
Här är några exempel på hur Postnord jobbar under Black Week och julen:
- Förstärker kundservice med extra lördagsöppet på telefon klockan 9.00–16.00 den 30 november och 7, 14, 21 december.
- Tar in hundratals extra medarbetare i hela landet.
- Utökar antal paketboxar med ca 1100 stycken, dvs ytterligare 35 000 fack. Totalt finns nu ca 125 000 fack över landet att hämta paket i.
- Utökat antal självservicestationer från 68 till 168 stationer.
- Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
- Kör ut till vissa ombud två gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.