Det är bara tre månader kvar till Logistik och Transport i Göteborg som från och med i år får en delvis ny profil. Transportnytt har tagit del av årets konferensprogram, som profilerar sig mot logistikchefer och logistikansvariga.
Vårens upplaga av Logistik och Transport är koncentrerad till två dagar och äger rum 29-30 maj. C-hallen och delar av D-hallen på Svenska mässan är bokade för evenemanget. Mässgeneralen Jan Nilsson siktar på ett 80-tal utställare. Konferensprogrammet är klart och är på väg till pressarna:
– Logistik och Transport ska bli en samlingspunkt för Sveriges logistikchefer i de varuägande företagen. Det säger Pär Sandström som håller samman konferensdelen.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd deltar i inledningsseminariet på onsdagsförmiddagen. Det handlar om internationalisering och det globala perspektivet. Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, Icas logistikdirektör Petra Albuschus och professor Lauri Ojala, Åbo handelshögskola är några av de övriga deltagarna. Ojala är internationell auktoritet och hjärnan bakom Logistics Performance Index som utges av Världsbanken.
På onsdagseftermiddagen presenteras praktikfall inom bygglogistik, dagligvaruhandel respektive e-handel och försvarsindustri. Hur transporterar men egentligen stridsbåt 90 eller JAS Gripen mellan två stater?
Under torsdagen finns det alternativa sessioner att välja mellan, vilket gör det svårt ibland. Under förmiddagen är frågan om lågprishandel är det samma som lågprislogistik? Här deltar Dag Klackenberg, vd i Svensk handel tillsammans med ledande företrädare från dagligvaruhandeln och elektronikhandeln.
Under sessionen Logistik och säkerhet på torsdagseftermiddagen får vi bland annat höra Monica Hallin som under en kort tid var vd i den konkursade och skandalomsusade värdetransportören Panaxia.
Samtidigt pågår en spännande session om upphandlingens ädla konst: ”Vad får logistiken kosta? Här möter vi först två leverantörer av logistikanläggningar. Det är Fredrik Henriksson från Swisslog och Benny Thögersen från Knapp Moving som talar om att lägga sig på rätt tekniknivå. Och vad är rätt och fel i transportupphandling? Här får vi lyssna till Per Bondemark som är regional logistikchef i SSAB samt ordförande för Näringslivets Transportråd.
Bondemark fortsätter sedan i den avslutande sessionen om EU – Sverige och handelsfrågorna. Andra kända namn i den sessionen är Jan-Eric Sundgren, Volvo, och Ingvar Nilsson, DB Schenker. Fler tungviktare väntas delta i den avslutande diskussionen.
På aktivitetsytan på mässgolvet pågår en rad programpunkter. De är öppna för alla mässdeltagare. Branschtidningen Transport och logistik idag bjuder in till ”Logistikslaget”, som är en avspänd frågetävling.