Trots att det är rekordlåga priser på sjöfrakt och guldläge för att satsa på hållbart är intresset svalt — det skriver Christian Flatum, Head of Ocean på DB Schenker.
Pandemin satte hela sjöfraktsbranschen i gungning. Allt sattes på paus. Smittspridning bland hamnarbetare, chaufförer och lagerarbetare fick ännu fler nedstängningar som följd.
Under tredje kvartalet 2020 steg priset på en container från cirka 2 000 dollar till 16 000 dollar. Två år senare var det fortfarande hela havet stormar. Att betala nästan tio gånger så mycket för en fraktcontainer blev det nya normala. Vi slog rekord – de högsta sjöfraktpriserna någonsin var ett faktum.
Hur blev det så? Jo, efter pandemin öppnade vi upp och efterfrågan exploderade. Men containrarna var fast i hamnar, eller köade för att lastas av. Samtidigt hade nyproduktionen av containrar nästan upphört helt under de första fem månaderna av 2020.
Marknaden har med andra ord varit väldigt osäker, och kostnaderna höga i alla led. Att våra kunder inte har haft möjlighet att prioritera hållbarhet, det är förståeligt.
Nu, några år senare, ser vi en helt ny marknad. Vi ser priser som i stället är lägre än någonsin. Vi ser att biogas kostar lika mycket nu som då. Med andra ord, att välja hållbart borde vara lätt.
Media rapporterar dagligen om naturkatastrofer, smältande isar och varmare hav. På varenda företagspresentation och styrelserum hör vi kunderna säga att ”vi är ett hållbart företag!”. Vi är alltid eniga om att vi måste göra allt vi kan för nå FN:s 1,5-gradersmål. För att rädda vår planet. Eller, egentligen handlar det om människor. Vi måste gå ihop, för att tillsammans skapa en bättre framtid.
Självklart har vi många goda exempel på kunder som drar sitt strå till stacken. Men den stora massan är fortfarande tveksam. Trots att vi pratar om det största globala hotet någonsin.
Hållbara lösningar finns tillgängliga. Att frakta hållbart kommer krävas för att kunna konkurrera inom en väldigt snar framtid. Hållbara transporter är mer än bara last-mile leveranser.
Jag vill se en större efterfrågan på hållbar sjöfrakt. För att det gör skillnad. Men jag frågar mig själv, kommer vi bli klimatneutrala först när det är kostnadsneutralt?
Christian Flatum,
Cluster Head of Ocean Freight, DB Schenker