Kommer Amazon sopa banan med de andra e-handelsaktörerna? Vi bad Pricerunners vd om en analys av vilka konsekvenser den amerikanska e-handelsjättens intåg i Sverige kan komma att få för e-handeln.
Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner – vad har Amazon för ställning på världsmarknaden idag när det gäller e-handeln?
– I USA, Storbritannien och Tyskland har Amazon marknadsandelar på upp till och över 50 procent. I USA har Amazon funnits i 26 år och i Storbritannien och Tyskland i 22 år. Så den dominerande marknadsposition Amazon byggt upp på dessa marknader har man haft över två decennier på sig att bygga. På marknader som Amazon gått in på närmare i tid – exempel Spanien och Italien – har bolaget runt tio procents marknadsandel. Och om man tittar på marknader som Amazon gått in på under senare år – exempelvis Nederländerna, Australien och Turkiet – så har de en marknadsandel på bara några procent.
Har Amazon möjligheter att få en dominerande position i Sverige?
– När Amazon nu går in i Sverige så finns det ganska många starka e-handelsföretag. Så att de ska få samma starka position som på sina kärnmarknader är nog ganska osannolikt. Sett till antalet invånare så är Sverige den minsta marknaden hittills som Amazon gett sig in på. När vi frågar svenska e-handelsbutiker så är det omkring 10-20 procent av dem som är intresserade av att koppla upp sig på Amazon. Framför allt är min bild att Amazon har svårt att attrahera svenska och skandinaviska varumärken – något jag skulle säga är en förutsättning för att vara relevant på Sverigemarknaden. Därför tror jag att Amazon kommer bli en nischföreteelse i e-handeln här i Sverige. Jag tror kunderna kommer handla hos Amazon när de inte kan hitta saker i andra svenska butiker. De kommer sänka priserna – det måste de för att kunna ta marknadsandelar. Men de svenska aktörerna kommer inte att se på utan försvara sina marknadspositioner. Konsumenterna kommer att gynnas genom lägre priser, e-handeln kommer fortsätta att växa på bekostnad av den fysiska handeln.
Amazon hör trots allt till de bolag som hållit på med e-handel längst – är de duktigare på logistikflöden än många aktörer här i Sverige och Europa?
– Ja, så är det absolut. Något konsumenter uppskattar med Amazon är enkelheten – att allt finns på ett ställe – bekvämligheten och snabba leveranser och rimligt bra priser. I takt med att marknaden blir större och mera sofistikerad så kommer alla e-handelsaktörer bli mera benägna att investera i nya och mera avancerade logistiklösningar.
Kommer vi få se Amazons egna bilar distribuera paketen här i Sverige, precis som i USA?
– Nej, det tror jag är ytterst osannolikt. Tittar man återigen på de marknader som Amazon gått in i under senare år så har bolaget varit hänvisat till samma logistiklösningar som de etablerade aktörerna.
Varför har Amazon valt att gå in på Sverigemarknaden?
– Amazons e-handelsverksamhet utanför USA förlorar pengar. Skälet till att Amazon går in i Sverige och Norden tror jag är att Amazon utkämpar ett intergalaktiskt krig mot Google när det gäller förstaplatsen som sökmotor för e-handeln. Det är fler konsumenter i USA som börjar sin sökning på Amazon än på Google när de ska e-handla. I Sverige är det omvänt – vi använder Google till nästan alla typer av sökningar på nätet. Både Google och Amazon har visat att de är beredda att gå ganska långt för att vinna kriget om största sökmotor för e-handeln.