Så fördelas notan för nya linjen Göteborg-Borås via Landvetter flygplats.
Efter många turer blev det i somras klart att en ny järnväg mellan Göteborg och Borås ska byggas. De inblandade parterna — kommuner, region och Landvetter flygplats — var då överens om byggnationen.
Det som då inte var klart var hur finansieringen skulle fördelas, men även detta har man nu enats om.
Totalt väntas järnvägsbyggnationen kosta 48,5 miljarder kronor (i 2021 års penningvärde), och så här fördelas notan:
– Staten står för 43,5 miljarder kronor.
– Västra Götalandsregionen står för 2,5 miljarder
– Göteborgs stad står för 1 miljard.
– Borås står för 345 miljoner.
– Härryda står för 120 miljoner.
– Mölndal står för 235 miljoner.
Eventuella kostnader därutöver står Trafikverket för.
I korthet består byggnationen av följande:
– En ny dubbelspårig järnväg byggs på sträckan Göteborg-Borås.
– Längs med sträckan byggs stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås.
– Stationen vid Landvetter flygplats ska utvecklas till en hub för regionalt kollektivtrafikresande.
– En station byggs i Mölnlycke (i Härryda kommun), med anslutning (till viss del i tunnel) till den nya banan.
– Under Landvetter flygplats byggs fyrspår, så att det blir möjligt att i framtiden bygga en ny stambana på sträckan Göteborg-Borås-Jönköping-Stockholm.
Byggstarten för den nya järnvägen är ännu ej bestämd, men i media har det uppgetts att spaden kan sättas i marken ”inom ett par år”. Enligt Trafikverket väntas byggtiden sedan uppgå till tio år.