Svenska storföretag följer intresserat utvecklingen när det gäller landvägen till Kina, och många har provat i större eller mindre skala. I Transportnytt nr 7-2017, ute nu, talar vi med logistikföreträdare från bland annat Volvo, Ericsson, Stora Enso och SKF om deras erfarenheter. Ett argument för att prova har varit den osäkra sjöfartsmarknaden.
– Jag upplever att det är på testnivå idag och behöver utvecklas vidare, säger Mats Boll som är transportpolitiskt ansvarig hos lastbilstillverkaren AB Volvo. Men vi håller absolut ögonen på detta för att se om det är något vi kan utnyttja. Det viktigaste är effektiva transporter miljömässigt, men även kostnads- och tidsaspekten är viktig.
DB Schenker etablerade redan 2011 reguljära blocktågsförbindelser mellan Kina och Europa.
– Vi var ganska tidigt ute och har varit med och utvecklat konceptet, säger Andreas Gabrielsson, director Logistics services sourcing på Ericsson.
– Tåg är ett intressant alternativ till sjö och flyg med en nästan halverad ledtid jämfört med sjöfrakt. Vår erfarenhet är att leveransprecisionen är acceptabel och förutsägbar.
Speditören Greencarrier organiserar samlastning i Shanghai för gods som sedan får rulla på tåg ända till Hallsberg.
Inte minst från Kinas sida görs mångmiljardsatsningar på infrastrukturprojekt som syftar till att få fart på vad som kallas ”den nya Sidenvägen” (trots sträckningen genom Ryssland, en helt annan än den historiska Sidenvägens). Trafiken väntas trefaldigas på tre år.
Transportnytt nr 7-2017 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.