
På bara drygt ett drygt år har volymerna ökat kraftigt på Julas dagliga containerpendel mellan Göteborg och Falköping. Idag är det ytterligare åtta företag som använder pendeln, bland dem Ikea och Swedish Match, berättade Julas logistikchef Lennart Karlsson under Logistikmässan i Stockholm.
Att använda tågtransporter på en så kort sträcka som 12 mil går aldrig att få lönsamt, särskilt inte om som det sedan behövs en biltransport på ytterligare 2 mil för att komma ända fram till slutdestinationen Skara.
Det är den konventionella sanning som Jula nu har utmanat. Tågsatsningen ser ut att bli en succé. Volymerna ökar snabbt, samtidigt eftersom fler varuägare på västgötaslätten vill vara med.
Julas logistikchef Lennart Karlsson berättade om satsningen på containerpendeln under Transportnytts seminarium på Logistik 2014 på Kistamässan.
– Varuägarna måste ta makten över transporterna, det är nyckeln om ett sådant här projekt ska lyckas, menar Lennart Karlsson.
Och det har Jula till stora delar gjort. Varuhuskedjan äger till exempelvis själv vagnarna och har också intressen i terminalen i Falköping. Lennart Karlsson betonar också värdet av det nära samarbetet med Schenker, som driver och ansvarar för det operativa flödet.
I genomsnitt ankommer mer än tjugo 40-fotscontainrar om dagen till Julas snart mer än 120 000 kvm stora distributionscentral i Skara.
Det innebär att man på egen hand kunde fylla ett halvt tågset fem dagar i veckan, vid starten. Åtta nya företag på västgötaslätten har klivit på tåget, uppmuntrade av Jula. Fler är på väg. Lennart Karlsson ser nu framför sig både sexdagarstrafik med fullånga tåg, och att det också ska kunna gå två tåg om dagen, i en inte allt för avlägsen framtid.
Miljövinsten är en viktig orsak till satsningen. Jula räknar med en 80-procentig reduktion av koldioxidutsläppen genom att använda containerpendeln.
Men kombitrafiken har också gett en rad fördelar när det gäller logistiken. Dit hör att topparna balanseras bättre genom terminalen i Falköping och att nya fria ytor utanför centrallagret i Skara har skapats. Man kan prioritera containrar som ska hanteras snabbare på ett helt annat sätt. Väntetiderna i hamnen är borta, lastningen går mycket snabbt.
Mats Udikas