Göteborgs Hamn AB jobbar med att införa det nya digitala kajplaneringsverktyget Allberth, som man hoppas ska kunna bidra till att korta väntetider och ledtider i hamnen.
Det finska IT-företaget Awake.ai hjälper just nu Göteborgs Hamn AB med att sjösätta ett nytt verktyg för kajplaneringen i hamnen – ”Allberth”:
– Vi är premiärhamn för denna modul av Awakes plattform. De har även andra delar i sitt verktyg men vi hade ett behov av en kajplaneringsapplikation. Så utifrån Awakes plattform har vi tillsammans med dem byggt en kajplaneringsmodul, berättar Fredrik Rauer, projektledare för Allberth och Nautisk handläggare på Göteborgs Hamn AB.
En viktig fördel med att börja använda den nya kajplaneringsmodulen Allberth är att kunna planera och dela informationen i realtid:
– Det ger oss som arbetar med trafiksamordningen på Port Control, säkerhetssamordnarna i Energihamnen och produktionsplanerare en schematisk vy, likt ett traditionellt skolschema, där vi ser vilka fartyg som ligger vid vilka kajer. Här finns också en karttjänst där man kan välja ett tidsfönster för en specifik kaj från ett givet kajurval. Då ser man vilka fartyg som är planerade att ligga här vid just den tiden och på de kajer som har gps-pollare, syns dessa positionerade fartygen på kartan, säger Fredrik Rauer.
Allberth ger också Göteborgs hamn att hela tiden få bättre koll på varje fartygs status vid varje given tidpunkt:
– Idag får vi in en fartygsanmälan 24 timmar innan ankomst från fartygsagenten. Vi granskar säkerhetsparametrarna om de kan komma in till specifik kaj. Efter det sker en koordinering med terminalen om möjligheterna. Det kan ligga två till tre fartyg och överlappa varandra. Utifrån en extern synvinkel ser det ju ut som en tidskrock. Men med Allberth kan vi nu lägga status koordinerat med terminalen, och på så sätt visa vilka fartyg som är bekräftade och inte, säger Fredrik Rauer.
Trolig lansering för Allberth ser ut att bli under andra eller tredje kvartalet i år. Vilka vinster det nya kajplaneringsverktyget kommer kunna innebära för hamnen är svårt att överblicka redan nu, säger Fredrik Rauer:
– Vi kommer inte att kunna räkna hem investeringen i kronor och ören direkt, utan det kommer att bli en del av vårt tjänsteutbud och service till hamnklustret. Följden blir en allt bättre anlöpsprocess vilket vi hoppas kan leda till tidsbesparing och större effektivitet – dels för vår operativa personal, dels för rederierna.