Det är ekonomie doktor Gunnar Alexandersson som fått uppdraget att göra en översyn av den avreglering som skett av järnvägen under de senaste åren. Han har en bakgrund som forskare och utredare på transportområdet. I januari i år lämnade han rollen som vice vd på Tågoperatörerna.
Det var i samband med behandlingen av regeringens infrastrukturproposition som riksdagen beställde en utredning av järnvägens organisation av regeringen, bland annat på grund av kvalitetsproblemen hos järnvägen.
– Syftet med översynen är att föreslå förbättringar av järnvägens organisation som på bästa sätt möter framtidens och resenärernas krav på ett effektivt och hållbart transportsystem, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Enligt regeringen är bakgrunden till utredningen den avreglering som ägt rum på järnvägsområdet de senaste 25 åren. I de första steget, som ska avrapporteras senast 15 oktober i år, ska utredaren göra en funktionell beskrivning av järnvägssystemet samt inventera potentiella förbättringsområden.
I det nästa steg ska utredaren analysera och lämna förslag till hur järnvägens organisation kan förbättras. Utredningen kommer att få ett tilläggsdirektiv innan andrasteget påbörjas. När slutredovisningen sker är inte beslutat, det ska framgå av tilläggsdirektiven.
Gunnar Alexandersson har lång erfarenhet av forskning och utredning inom transportområdet. Senast var han vice vd hos Branschföreningen Tågoperatörerna.
TT uppger att trafikutskottets ordförande, socialdemokraten Anders Ygeman är starkt kritisk till att regeringen tillsätter Gunnar Alexandersson som utredare:
– Det är som att låta SEB:s vd Annika Falkengren utreda bankbonusar, enligt Ygeman.
Ygeman säger att Alexandersson är en ”god och bra människa”, men anser att han har varit lobbyist för tågoperatörerna.
Samtidigt välkomnar exempelvis Swedtrain, branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige tillsättningen av Gunnar Alexandersson som utredare:
– Vi tycker det är fullt naturligt att utreda hur järnvägssystemet fungerar och är uppbyggt. Samtidigt är vi tydliga med att Sverige har varit ett föregångsland i Europa med att avreglera infrastruktursektorn och järnvägen har blivit både mer effektiv och attraktiv sedan avregleringen inleddes, säger Klas Wåhlberg, som är ordförande i Swedtrain.