Den svenska batteritillverkaren Alelion i Göteborg har utvidgat sin produktlinje med litiumjonbatterier för stora specialfordon, med spänningar upp till 700 Volt och däröver. Finskägda Cargotec, där Kalmar och Hiab ingår, hör till de senaste kunderna.
– Vi är inne i en omställningsfas, säger företagets vd Åsa Nordström.
Alelion Energy Systems AB som tillverkat och sålt truckbatterier som bygger på litiumjonteknik har breddat sitt sortiment och börjat leverera batterier för stora specialfordon. Batterierna använder litiumjonteknik med spänningar från 120 Volt upp till 700 Volt och däröver.
Cargotec har nyligen beställt två prototypbatterier och tecknat ett ramavtal med Alelion. Vilket av Cargotecs dotterbolag som gjort beställningen uppges inte, bara att batterierna ska användas för att ”elektrifiera hydrauliksystem”.
Kalmar, som ingår i Cargotec, har dock tidigare uppgett att all deras utrustning kommer att finnas i elektrisk version senast under 2021. Kalmar tillverkar tung, ofta dieseldriven, materialhanteringsutrustning för terminaler och hamnar, exempelvis terminaltraktörer, tunga truckar och kranar.
Ytterligare tre företag köper högspända batterier från Alelion. Två av dem namnges, det är Kamag som gör specialfordon för stora och tunga laster, och Huddig som tillverkar entreprenadmaskiner.
Alelion kämpar just nu med ett stort ekonomiskt underskott. För 2018 redovisade man en omsättning på 185 miljoner och en förlust på 41 miljoner kronor. Företaget har staten som stor delägare genom investmentbolaget Fouriertransform.
– Vi har haft stora kostnader för att vi har tagit över tillverkningen av batterier i egen regi samtidigt som vi har automatiserat, förklarar Åsa Nordström. Hon är nytillsatt vd och var tidigare försäljningschef i företaget.
Alelion köper battericeller från olika tillverkare och monterar dem sedan i batteritråg tillsammans med styrelektronik. Nordström säger att Alelion tidigt började utveckla batteripaket till truckbranschen. Det var redan under åren 2010 – 2012. Då fick företaget rollen som prioriterad leverantör till kunder som Toyota och Jungheinrich. Det var till små och mellanstora truckar med batterier på 24-48 Volt, som ersättning för blysyrabatterier i befintliga lösningar.
Men i takt med att litiumjontekniken mognar och försäljningen tagit fart har både Toyota och Jungheinrich utvecklat truckar anpassade för den nya batteritekniken. Dessutom har man tagit fram egna litiumjonlösningar och stärkt den egna kontrollen över försörjningskanalerna för truckbatterierna.
Det innebär att Alelion inte fått de volymbeställningar som man hoppats på. Däremot ser Nordström en öppning på marknaden när det gäller större specialfordon:
– Vi är inne i en omställningsfas och ett spännande läge när vi är redo att börja leverera till ett nytt segment av marknaden, säger Åsa Nordström.
Hon säger att Alelion har valt bort de stora biltillverkarna som själva vill äga sin batteriteknik. Enligt Nordström är företagets position på marknaden för materialhantering fortsatt stark:
– Efterfrågan på konkurrenskraftiga produkter ökar i takt med att våra kunder önska ersätta blysyrabatterier.
– Vi vill fortsätta vara kvar inom materialhantering för vi kan den branschen. Vi är en av de leverantörer som har flest litiumjonbatterier på marknaden, har haft det länge och vet hur de fungerar, säger hon.
Mats Udikas