Nystartade Göteborgsföretaget Adnavem vill samla internationella transporttjänster på en webbplats i stil med de väletablerade bokningssajter som finns för hotell och flygresor. Transportörer har börjat lägga upp sina priser, och nyligen blev Icebug första kunden att ta emot en Asiencontainer i Göteborg.
– Vi var ivriga att testa detta koncept då vi är i stort behov av en tydlig och enkel översikt av status på våra sändningar. Att vi dessutom fick ett bättre pris känns som ett stort plus, säger Tom Nilsson, operativ chef på skoföretaget Icebug, i Adnavems pressmeddelande.
– Vi bygger ett system där logistikaktörer kan erbjuda sina tjänster, och laddar upp sina tariffer, säger Adnavems vd Andreas Wramsmyr till Transportnytt.
Andreas Wramsmyr har bakgrund från transportköparsidan, inte minst hos ABB och Gunnebo, och har varit Sverige-vd för speditionsföretaget Scan Global Logistics. Tillsammans med sin IT-erfarne kompanjon Mattias Sundström startade han Adnavem i höstas.
Enligt Andreas Wramsmyr finns det inte några brett tillämpade standarder för hur digital information om transporttjänster ska struktureras. Det gör att transportörer måste ladda upp sina tjänster och taxor särskilt för Adnavem. Men samtidigt är det därigenom som kunderna ska få en bredare och snabbare marknadsöverblick än tidigare.
Med tiden ska kunder som använder sig av Adnavem – i likhet med användare av rese- och hotellsajter som Tripadvisor – få ledning av genomsnittliga kundomdömen. Med automatik ska sajten också stämma av hur väl de faktiskt uppmätta leveranstiderna svarar mot transportörernas utfästelser.