De allra flesta av bussarna i Stockholmstrafiken hade däck av olika märken runt om när fälgtillverkaren och fälgdetaljisten ABS Wheels gjorde en egen kartläggning i höstas.
ABS Wheels har under perioden 2 oktober–24 november fotograferat 100 bussar i Stockholm med syftet att kartlägga hur stor andel av bussarna som har däck av flera olika fabrikat på samma fordon.
På 97 procent av de bussar som ABS Wheels kontrollerade satt det däck av mer än ett fabrikat på bussen. I några få fall – 3 procent – satt det även däck av olika fabrikat på samma axel. Dock hade majoriteten av de kontrollerade bussarna samma däckmärke på samma axel.
– Det är som regel ganska vanligt att det sitter olika märken på en buss, framförallt på driv och styraxeln. En av anledningarna är givetvis ekonomisk: man försöker alltid få ut så många mil som möjligt av ett däck och drivdäcken slits ju alltid snabbare. Då kan man som ett alternativ ibland ta drivdäcken till boggien, säger Michael Bergvall, däck- och skadesektionsansvarig på Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Han driver även däckskolan genom SFVF som utbildar svenska däckverkstäder
Det viktiga är att det sitter däck av samma märke och med samma mönster på en och samma axel, påpekar Michael Bergvall.