Sänkta krav för utfasningen av bensin- och dieselfordon i nya ”automotivepaketet”.
Efter många turer och intensiv lobbing från flera medlemsländer har EU-kommissionen ändrat på sitt planerade förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselfordon från och med 2035.
Ursprungligen föreslog kommissionen att inga nya fossildrivna personbilar eller lätta lastbilar skulle få säljas efter 2035.
Det nya förslaget innebär att fordonstillverkarna måste minska utsläppen från sin nybilsflotta med 90 procent från år 2021, istället för det tidigare 100-procentsförslaget. Resterande 10 procent villkoras med krav på kompensation genom användning av låga koldioxidmaterial, exempelvis i grönt stål vid konstruktionen eller biobränslen.
Det innebär att fordon, däribland lätta lastbilar, fortfarande kan säljas med förbränningsmotorer efter 2035 om tillverkarna når 90 procent reducerad koldioxid och kompenserar resterande utsläpp.
För tunga lastbilar föreslår kommissionen att koldioxidnormerna blir mer flexibla. Enligt kommissionen ska detta underlätta för fordonsindustrin att uppfylla utsläppsmålen under en övergångsperiod där sektorn för tunga lastbilar ställs inför tekniska och ekonomiska utmaningar.







