Branschorganisation anser att regeringens stimulans för elektrifiering av transportsektorn är otillräcklig.
Branschorganisationen Drivkraft Sverige välkomnar regeringens budgetförslag om att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar och att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent.
Organisationen påpekar dock — med hänvisning till sin nya rapport ”Omställningsbarometern” — att detta inte är tillräckligt för att Sverige ska klara sitt så kallade ESR-åtagande, som bland annat anger att Sverige enligt EU:s klimatlagstiftning ska minska utsläppen med 50 procent till 2030 jämfört med 2005.
— Det är glädjande att koldioxidutsläppen åter minskar och att det registreras fler elbilar igen. Tyvärr är det inte tillräckligt för att nå Sveriges ESR-åtagande till 2030 med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent och regeringens stimulans för elektrifiering av transportsektorn. Drivkraft Sverige bedömer fortsatt att reduktionsplikten behöver höjas mer, kommenterar Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.