Transportföretagen saknar ”viktig åtgärd” i regeringens politik för transportsektorns elektrifiering.
Regeringen har idag den 22 september lagt fram sin budgetproposition för 2026. Den del av budgeten som berör transportsektorn handlar bland annat om satsningar som främjar utbyggnaden av laddinfrastruktur och påskyndar introduktionen av lätta ellastbilar.
När det gäller utbyggnaden av laddinfrastruktur föreslås anslaget till detta att öka med 1,5 miljarder kronor 2026, till totalt cirka 4,5 miljarder kronor. Anslaget beräknas öka med 1,5 miljarder även 2027 och 2028.
Beträffande den så kallade klimatpremien — alltså det stöd man kan söka vid köp av en eldriven lätt lastbil — så var denna ursprunligen tänkt att upphöra den 1 oktober. Istället förlängs nu klimatpremien i två år, så att det blir möjligt att söka stödet fram till 2027. Därmed kan medel betalas ut under 2028.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen välkomnar förslagen, men saknar en riktad energiskattesäkning för el som används i tung yrkesmässig trafik.
Transportföretagen anser att Sveriges höga skatt på fossilfri el är en ”bromskloss för transportsektorns omställning, särskilt för tunga batterielektriska fordon”.
Att skattebefria den el som används i tunga elektriska lastbilar och bussar i yrkestrafik hade därför gett stor effekt, enligt organisationen.
Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen:
”En permanent skattefrihet av laddel är en av många olika åtgärder för att få fler lätta elektriska fordon på våra vägar. Men vi måste fortsätta minska krånglet och hyvla ner trösklarna för elektrifieringen. Samtidigt som riktningen från regeringen att generellt sänka skatten är positiv, är det ur vårt perspektiv alldeles för lite. Det är en tummetott för transportsektorn.”