Uppåtgående trend för e-handeln under årets första kvartal.
Trots osäkerhet på världsmarknaden och hot om tullar ökar den svenska e-handeln med nio procent under första kvartalet — det visar Postnords E-barometer.
Enligt rapporten är ökningen den högsta sedan pandemiåret 2021 då e-handeln låg på en historisk topp. Viktigt att notera är dock att flera år av negativ utveckling har lett till att försäljningsvolymerna i många branscher idag ligger under nivåerna från pandemiåret 2021.
Lika positivt som den nioprocentiga ökningen är att sju av åtta branscher visar tillväxt. Liksom tidigare fortsätter apotekshandeln att gå starkt med en ökning på 24 procent, men även bygghandeln vänder uppåt efter en längre tid i motvind.
Dessutom tar e-handeln marknadsandelar från den fysiska handeln, vilket enligt Postnord är en tydlig signal om ett skifte i konsumentbeteendet.
— E-handeln går bra trots en omvärld präglad av geopolitiska spänningar. Att tillväxten är så här stark visar att digital handel har en trygg förankring i svenska konsumenters vardag, säger Ylva Staszewski, tf chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.