INTERVJU. Artificiell intelligens har potential att påverka allt inom transport- och logistikbranschen. Men det gäller att lära sig hur och till vad AI ska användas — det säger AI-forskaren Zohreh Ranjbar.
AI är inget nytt påfund. Faktum är att konceptet artificiell intelligens började utvecklas redan i mitten av 1900-talet. Trots det har det stora AI-genombrottet dröjt.
— Det är först nu vi har fått möjlighet att kunna samla in och analysera stora mängder data med hjälp av tillräckligt stor datorkraft. Det har vi inte haft tidigare, säger Zohreh Ranjbar, senior forskare inom industriell AI vid forskningsinstitutet Rise i Västerås.
Den datortekniska utvecklingen har gjort att allt fler aktörer — inte minst inom transport- och logistikbranschen — nu har fått upp ögonen för den kommersiella nyttan av AI.
— Stora företag som DHL och Amazon använder sig mer och mer av AI. Till exempel så använder Amazon AI för att förutse efterfrågan på produktnivå, vilket gör att de kan placera produkter närmare kunder och optimera sina transporter. Det gör att de inte behöver ha lika lång lagerhållning som tidigare plus att de kan placera varorna närmare kunderna och därmed få kortare transporter — vilket innebär en mer effektiv och hållbar resursanvändning.
Flera användningsområden
Efterfrågeprognoser är bara ett exempel på hur AI kan användas inom logistiksektorn. Andra typiska användningsområden är ruttoptimering, prediktivt underhåll och lagerhantering.

— AI analyserar data i realtid och använder historiska mönster för att optimera körvägar och tidpunkter, vilket minimerar risken för störningar. Med AI blir det mer tillförlitliga och kvalitativa transporter, säger Zohreh Ranjbar och fortsätter:
— Konsumtionsbeteendet har ju förändrats. Nu förväntar sig kunderna att få sina varor senast dagen efter en beställning. AI-lösningarna gör att transportföretagen kan svara upp till kundernas behov.
Synkroniserar rörelserna
Enligt Zohreh Ranjbar har Amazon nu helt automatiska robotar som samarbetar i lagerhanteringen. Robotarna arbetar tillsammans och synkroniserar sina rörelser för att hantera plockning, packning och orderhantering, vilket minimerar behovet av mänsklig inblandning.
— Det här är betydligt mer avancerat än exempelvis autotruckar som bara har i uppgift att hämta något på en viss plats och ställa det på en annan plats. En mycket enkel liknelse är om vi tänker oss två robotdammsugare i ett hem som gör rent överallt genom att kommunicera med varandra och utan att krocka. Om man då istället tänker sig 30 robottruckar på ett lager så blir det förstås på en helt annan nivå.
Det prediktiva underhållet är ytterligare ett självklart användningsområde för AI. Då handlar det om något betydligt mer komplicerat än ett enkelt system som meddelar att en lastbil ska in på service efter x antal mil.
— En AI-lösning kan använda sig av mycket mer data, typ hur många sträckor en lastbil har kört och med vilka hastigheter, vilken slags vägar man har kört på och hur föraren har betett sig. Det rör sig om en mycket större datamängd än vad en människa kan hantera för att fatta ett logiskt beslut.
Viktigt med integriteten
Med allt fler digitaliserade och uppkopplade fordon på vägarna kan en AI-lösning för fordonsunderhåll i allt högre grad se i realtid hur föraren beter sig under körning, om man kör aggressivt eller mjukt och så vidare.
— Där kommer vi in på en av riskerna med AI, det vill säga den personliga integriteten. AI skulle i detta fall kunna användas på fel sätt, säger Zohreh Ranjbar och berättar att EU i somras beslutade om en AI-förordning som bland annat handlar om hur AI ska användas på ett icke-integritetskränkande sätt, vilket i sin tur ska göra det enklare för företag att använda AI på ett ansvarsfullt sätt.
Till följd av EU-förordningen har regeringen nu tillsatt en utredning för att se över behovet av nationella anpassningar.
Nya yrken tillkommer
— Det finns ju förstås en del andra risker med AI, inte minst det faktum att införandet av AI innebär att folk kan bli av med sina jobb. Och visst kommer enklare arbeten att försvinna, men å andra sidan kommer det bli ett ökat behov av andra yrken — till exempel service- och underhållstekniker, säger Zohreh Ranjbar och tillägger:
— Det kommer också att behövas folk som kan hantera och tolka AI-lösningarna, där det faktiskt finns en risk att arbetsgivare inte får tag i tillräckligt med kompetent AI-personal. Och saknar man rätt kompetens för att kunna implementera och använda AI-modellerna så faller hela nyttan med AI.

Inget trollspö
Rätt personal som kan förstå och hantera AI-lösningarna är den ena faktorn för en framgångsrik AI-tillämpning. Den andra faktorn är att man har tillräckligt med data, och att datan håller en hög kvalitet.
— Att använda AI är inte bara att trycka på en knapp. AI är inget trollspö på det sättet. Om AI-systemet tränas på inkorrekt och otillräckligt data så faller hela systemet och resultatet blir fel. Det är som att bygga ett hus: bygger vi det fel från början så riskerar det att rasa, säger AI-forskaren Zohreh Ranjbar och förklarar att AI kommer att kunna användas inom alla sektorer av logistik- och transportbranschen — oavsett om det gäller vägtransporter, sjöfart, järnväg eller flyg.
Hon avslutar:
— AI är en av de största teknologiska förändringar som har hänt sedan den industriella utvecklingen inleddes och är här för stanna. Så har ni inte redan skaffat er en AI-strategi så är det dags för det nu.
Här kan du kolla in Zohreh Ranjbars fem bästa AI-tips till alla transport- och logistikföretag!