Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev som kommer två gånger i veckan.
I förra Transportbilsguiden skrev vi att bästsäljaren i sinn storleklass i Sverige, VW Transporter, sjunger på sista versen. Det stämmer, men den lär hålla ut tonen under hela 2022. Sen är den borta för gott.
Bilen kommer att ersättas av en helt ny transportbil vilken är resultatet av en allians mellan VW och Ford där den senare skall bygga transportbilar i Custom/Transporter-storlek i sin fabrik i Turkiet. VW:s motiv för detta lär vara att frigöra utrymme i fabriken i Hannover för den nya eldrivna transportbilen VW Buzz Cargo vilken kommer under 2022.
Den senaste större uppgraderingen av VW Transporter kom inför 2020 och innebar en ny stötfångare och en större grill för att få mer kylning till motorn. Även H7-strålkastarna var nya. Invändigt kom bland annat en ny instrumentpanel.
Transporter fick också en elektromekanisk servostyrning vilken gav möjlighet att använda tjugo olika hjälpmedel. Exempelvis filhållningssystem, automatisk parkeringshjälp och automatisk parkering av släp. Som standardutrustning finns sidovindshjälp som träder in över 80 kilometer i timmen. Som tillval finns sidoskyddsfunktioner. Backkameran fås i tre olika avancerade versioner.
De fyra motoralternativen, alla dieslar, är på 66 kW/90 hk, 81 kW/110 hk, 110 kW/150 hk och 150kW/204 hk. De två svagaste fick något högre effekt och dessa har femväxlad manuell låda medan 150-hästarn finns med sexväxlad manuell låda alternativt sjustegad DSG-automat, vilken är standard på den starkaste versionen. De två starkaste finns även med fyrhjulsdrift.
Versionerna med dubbelhytt och med förhöjt tak finns inte med i prislistan, men finns i handeln varför vi tar med skåpstorlekarna även för dem i faktarutan. Det femte motoralternativet, en elmotor på 81 kW/110 hk från samarbetsföretaget ABT e-line, har utgått ur programmet.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som: