Regeringen höjer sanktionsavgiften för utländska åkerier som bryter mot cabotagereglerna vid transporter i Sverige. Samtidigt skärps beställaransvaret.
I syfte att motverka ”fusk och fiffel” har regeringen nu beslutat att höja sanktionsavgiften vid överträdelser av cabotagereglerna från 40 000 till 60 000 kronor, vilket innebär att avgiften blir bland de högsta i EU.
— Det ska vara ordning och reda på våra vägar. Därför går nu regeringen fram med höjda sanktionsavgifter vid otillåtna cabotagetransporter och ett skärpt beställaransvar. Det innebär att Sverige kommer ha bland de högsta straffavgifterna i EU vid otillåtna cabotagetransporter. Budskapet är tydligt. De som ägnar sig åt fusk och fiffel hör inte hemma på våra vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.
Förutom höjda avgifter har regeringen även fattat beslut om att justera beställaransvaret. Syftet är att tydliggöra att en otillåten transport inte behöver vara avslutad för att beställaren ska kunna hållas ansvarig.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 december 2021.
Fotnot: Termen cabotage används för att beskriva det faktum att ett transportföretag har rätt att utföra tillfälliga inrikestransporter av gods i en annan medlemsstat än där det är etablerat. Huvudregeln är att en utländsk transportör får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.