Sedan i februari rullar en en 32-meters kombination med dragbil och dubbeltrailer på E6an mellan Göteborg och Malmö. Fordonet har dispens från Transportstyrelsen och går varje vardagsnatt. Genom att köra med ett långt ekipage så minskar miljöbelastningen.
Det är Kallebäcks Transport som kör styckegods åt Volvo i 32-metersekipaget, Uppdraget kommer från Schenker. Maxvikten på ekipaget är 80 ton och ekipaget har totalt 11 axlar.
Avsikten är att utvärdera längre fordonskombinationer än de 25,25 meter som är tillåtna på svenska vägar idag. Försöket kommer att pågå fram till 2014. Fram till dess kommer man att bland annat att följa upp bland annat framkomlighet, trafiksäkerhet och axeltryck.
Projektet kallas Duo 2 och är en motsvarighet till skogsindustrins ”En trave till” som också har gjort försök med längre fordon. Genom att köra längre och tyngre fordon så minskar koldioxidutsläppen, räknat per transporterad mängd gods.
I försöket används en Volvo FH16/700 på drygt 700 hästkrafter som dragbil. Parator och SKAB är de två trailer- och påbyggnadstillverkare som deltar i projektet
Höghållfast stål används för att minska fordonsvikten. Totalt väger fordonskombinationen 32,6 ton olastad. Fordonet är försett med en hastighetsspärr som är satt på 80 km/tim av säkerhetsskäl och elektroniskt styrda bromsar (EBS) i hela ekipaget.
Tolv parter ingår i projektet. Utöver dem som redan nämnts så är det utvecklingsföretaget Epsilon, innovationsmyndigheten Vinnova, Sveriges åkeriföretag, stålkoncernen SSAB, Trafikverket samt Wabco och VBG som tillverkar komponentsystem för fordon.