Nyindustrialiseringen i Norrland, den ökade exporten av trävaror och Wasalines nya färja ligger bakom positiva siffror.
Ny statistik visar att mängden gods till och från Umeå-regionen ökade under 2022. Bland annat ökade antalet containrar TEU som fraktades via Umeås järnvägsanläggningar med 28,5 procent.
— De senaste åren, även under pandemin, har vi sett en stabil ökning i antalet hanterade lastenheter (TEU) via Umeå hamn och Umeå kombiterminal. Det är bland annat ökad export av trävaror, Wasalines nya färja och den pågående nyindustrialiseringen i Norrland som ligger bakom ökningen där Umeå blir regionens naturliga logistiknod, kommenterar Daniel Rönnberg, som är marknadsstrateg hos det kommunala logistik- och transportbolaget INAB.
Godset som passerar via Umeås anläggningar försörjer hela regionen och består till största delen av förädlad skogsråvara, industri- och konsumtionsgods. Upptagningsområdet för Umeå kombiterminal sträcker sig från Örnsköldsvik i söder till Skellefteå i norr och gränsen mot Norge i väster. Hamnen täcker ett ännu större område då man även når österut och in i Österbotten.
Även inom sjöfarten pekar siffrorna uppåt. Enligt INAB är det framförallt hanteringen av trävaror som går starkt och som har ökat med 23,7 procent jämfört med 2021.
— Under 2022 öppnade vi den nya intermodala järnvägsterminalen i hamnen med en direktlinje till Göteborgs hamn. Intresset har varit stort och för 2023 ser vi både fler aktörer och avgångar via hamnens järnvägsterminal, uppger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef hos Kvarken Ports som driver Umeå hamn.
Läs mer här om rederiet Wasaline och dess ökade volymer på linjen Umeå–Vasa.