Under 2014 såldes nästan 8200 nya truckar i Sverige. Det är den högsta noteringen någonsin. DHL Freight var det företag som tecknade det största kontraktet, totalt 430 truckar till sina 22 terminaler.
Rekordförsäljningen av truckar förra året förvånar branschen. Per Fyrenius som leder svenska Toyota Material Handling, marknadsledande i landet konstaterar att tillväxten på 14 procent sticker ut om man jämför med övriga Europa.
Björn Bäckström, vd för Maskinleverantörerna, som står för försäljningsstatistiken, konstaterar att övriga typer av mobila arbetsmaskiner inte alls visade den tillväxten under 2014. Det gäller då maskiner för entreprenad, skog och lantbruk.
Linde Material Handling gjorde årets största truckaffär när DHL Freight handlade upp 430 truckar till ett värde för omkring 100 miljoner. Det är ett femårigt hyresavtal för en kombination av motviktstruckar, staplare och låglyftare, samt service. Tidigare bestod DHL Freights truckflotta av maskiner från Jungheinrich, till ungefär hälften. Andra hälften kom från Linde.
– Men vi finns fortfarande kvar i andra delar av DHL i Sverige. Och internationellt har Jungheinrich ett avtal med företaget, säger Bengt Lindvall som är tillförordnad vd i Jungheinrichs svenska försäljningsbolag.
Totalt såldes 2263 motviktstruckar, + 28 procent, och 5827 lagertruckar, +10 procent, under året.
I Transportnytt 1-2015 finns den detaljerade statistiken över förra årets truckförsäljning med några av de största truckaffärerna samt branschkommentarer. Du kan beställa tidningen från vår prenumerationsavdelning eller läsa den som e-tidning.