
Regeringen viker 20 miljarder kronor för en ökning av underhåll och drift av järnvägarna på 11 år. Det innebär en 30-procent ökning.
En ännu större satsning, 35 miljarder kronor, görs på helt nya snabbspår för passagerare utanför Stockholm och Göteborg – så att fler godståg ska kunna köra i fred på nuvarande banor.
I form av en promemoria offentliggjorde regeringen idag omfattande förslag för järnvägen, vilka kommer att framgå av budgetpropositionen den 20 september och infrastrukturpropositionen senare i höst.
Regeringen talar om satsningarna på nya spår, 35 miljarder kronor, som de första stegen i byggandet av en ny stambana för snabbtåg, och drar i sin text paralleller till stambanornas roll för 1800-talets industrialisering. Ett av målen är att föra över passagerartrafik till nya spår på dagens mest pendlartäta sträckor, både för att knyta orterna närmare varandra genom kortad restid och för att ge godstrafiken större utrymme på den befintliga järnvägen.
• Ostlänken blir en ny 15 mil lång dubbelspårig sträckning mellan Järna, söder om Södertälje, och Linköping. Den kommer att gå via Skavsta flygplats utanför Nyköping. Byggandet planeras ske åren 2017–2028. Kostnad: 30 miljarder kronor.
• Utanför Göteborg dras, mellan åren 2020 och 2024, en motsvarande sträcka dubbelspår från Mölnlycke via Landvetters flygplats till Rävlanda/Bollebygd. Sträckan mellan ändpunkterna är drygt 2 mil fågelvägen, dagens järnväg klart längre. Till dessa nya spår är all passagerartrafik tänkt att flyttas över. Bygget är tänkt som första etappen av tre för en ny dubbelspårig bana mellan Göteborg och Borås, och är tänkt att ge grund för ny bebyggelse längs vägen. Kostnad: 5 miljarder kronor.
• Ökningen av järnvägsunderhållet blir 20 miljarder kronor under planeringsperioden 2014–2025 jämfört med den senaste planeringsperioden 2010–2021, en 30-procentig ökning i fasta priser. Ramen totalt blir därmed 85,5 miljarder kronor för perioden. Till de sträckor där Trafikverket sett särskilt behov av underhåll hör Södra stambanan Malmö–Höör och Ostkustbanan Stockholm–Uppsala.
Regeringen räknar med att dra fördel av den förbättrade standarden bland annat från tågoperatörerna i form av höjda banavgifter, något som skulle ge ytterligare pengar för drift och underhåll. Regeringen framhåller att banavgifterna är låga i europeisk jämförelse, och att de inte täcker de direkta kostnaderna.
Vad gäller övriga infrastruktursatsningar säger regeringen bara att förhandlingar pågår.
Läs även Transportrådet: ”Det saknas ett antal miljarder” och Regeringen viker 3,5 mdr kr för malmvägar.