Easy Fairs stod bakom logistikmässan i Stockholm i början på oktober. Det var Logistics & Distribution som samarrangerades med packmässan Empack och evenemanget Packaging Innovation.
Totalt var det cirka 160 företag som ställde ut på mässan i Kista. Omkring ett 40-tal av dem var inriktade på logistik, transport och materialhantering. Sammanlagt var det 3283 personer som besökte de tre evenemangen under 2-3 okober.
Kombinationen av förpackningar och logistik drar publik, så det var livligt i mässgångarna i Kista. Vi såg bland annat pallställ och inredningar från AJ, EAB och GBD, automation från Weland, Kardex och Element Logics och materialhantering från Edmolift och PMH. Mässans transportlösningar kom från Ahola, DSV, Budcompaniet, Transportören och Movebybike. Dessutom hade frakttjänsten Shiplink gjort sig ordentligt synlig på mässan.
Den belgiska Auto-ID-jätten Zetes har skaffat sig bra fotfäste i landet genom köpet av Datafångst härom året och presenterade sig nu för den svenska publiken. Finska rfid-specialisten Turck Vilant fanns också på plats.
Trucktillverkare var det däremot få av, kanske delvis för att det är inte är så lätt att visa upp tung utrustning i en mässhall på andra våningen. Men Ottosson Truck var där och visade en ny truckgeneration från Hyundai. Semax ställde också ut, liksom Helge Nyberg. Dragtruck.se var en ny bekantskap som än så länge verkar ha sitt största fotfäste inom vården.
Logistikscenen, som låg väl placerad på mässgolvet, bjöd på ett späckat program under två dagar. Toyotas Henric Hasth deltog i ett samtal med Unifauns Leif Bohlin under ledning av Stefan Karlöf från Supply Chain Effect.
Matthias Kettelhoit, Logicenters och Hilda Hultén, Intelligent Logistik berättade om fastighetstrender och logistiklägen medan Per Ljungberg, Svensk Digital Handel koncentrerade sig på e-handel. Robin Hansson från Chalmers talade om materialplock.
Mats Udikas