Regeringen har pekat ut 150 investeringsprojekt i hela landet i den nationella transportplanen. Den omfattar totalt 522 miljarder under åren 2014-2025. På järnvägssidan märks bland annat utbyggnad till fyra spår Malmö-Lund, dubbelspår på Västkustbanan och satsningar på godsstråken genom Bergslagen och Malmö.
Regeringen harfastställt den nationella transportplanen för åren 2014-2025. Planen bygger på underlag från Trafikverket. Enligt regeringen innebär transportplanen en ökning på 20 procent jämfört med föregående planperiod.
Av de 522 miljarder går 241 miljarder kronor till drift och underhåll, varav 155 miljoner till väg och 86 miljarder till järnväg. Satsningarna på järnvägens drift och underhåll ökar med över 20 miljarder kronor, jämfört med föregående plan. Infrastrukturutbyggnad får 281 miljarder under perioden.
Enligt regeringen är de enskilt viktigaste insatserna i planen satsningarna på den så kallade Getingmidjan i Stockholm. De största satsningarna som tidigare aviserats är utbyggnaden av höghastighetståg Stockholm – Linköping och Göteborg – Borås.
Arbetsgivarorganisationen Transportgruppen välkomnar satsningen på 522 miljarder och menar att det är ”en historiskt stor satsning i ett land som i över femtio år underinvesterat i infrastrukturen.”
Transportgruppen menar dock att det behövs ytterligare investeringar i storleksordningen 184 miljarder för att sluta gapet mellan investeringar och tillväxt i BNP. Man stödjer sig på en rapport från WSP Analys och Strategi.
Näringslivets transportråd, som samlar de stora transportköparna, anser att det är ”positivt att regeringen i beslutet höjer ambitionsnivån (…) som lägger grunden för ökade investeringar och underhåll”.
Men Transportrådet konstaterar också att tre av de viktigaste godsstråken som man pekat ut som de viktigaste inte kommer att slutföras under plan perioden. Det är dubbelspår hela sträckan Hallsberg-Mjölby, ökad kapacitet på Bergslagsbanan och på sträcken väster om Vänern, samt Hamnbanan och ny Marieholmsbro till Göteborgs hamn.
Transportrådet föreslår att Trafikverket ska få tillgång till ett investeringsanslag som snabbt kan tas i bruk för ”lönsamma marknadsdrivna anpassningar av infrastrukturen” när det sker snabba förändringar i näringslivets struktur.
Transportplanen får också kritik för att den inte lever upp till klimatmålen. Pengarna måste gå till tågen och kollektivtrafiken anser Miljöpartiet. Naturskyddsföreningen framhäver att varken regeringen eller Trafikverket har gjort någon miljökonsekvensbeskrivning av planen.