Ett vinddrivet biltransportfartyg med stående vingar ska finnas färdigutvecklat för beställning 2021, planerar Wallenius Marine, som sätter i gång arbetet nu. 27 Mkr från Trafikverket ska ge medvind.
– Detta är ett verkligt projekt som kommer att realiseras, säger Wallenius Marines operativa chef Per Tunell enligt en artikel i Sjöfartstidningen.
Tekniken uppges kunna minska utsläppen med runt 90 procent. Målet är ett oceangående bilfartyg tänkt att kunna segla i cirka 10 knop. Det väntas i så fall bli det första nya segelfartyget för oceangående kommersiell lasttrafik sedan stålbyggda råseglare sjösattes i början av 1900-talet, skriver Sjöfartstidningen.
Projektet stöds av Trafikverket som skjuter till 27 miljoner kronor för utvecklingen av ett vinddrivet biltransportfartyg under 2019–2022. De fördelas mellan projektdeltagarna så att Wallenius Marine får 6,6 miljoner kronor, SSPA 14 miljoner kronor och KTH 6,5 miljoner kronor.
– På ett banbrytande sätt förändrar det förutsättningarna för oceangående sjötransporter, säger Per Tunell.
Sjöfartstidningen Facebookpublicerar även en informationsfilm från Wallenius självt. Där beskrivs hur framgången hänger på att det utvecklas en marknad för långsammare transporter, där bränslekostnaden är lägre. Motorer som används undantagsvis ska dock garantera att transporter kan hålla utlovade ledtider även när det blåser åt fel håll.