DFDS ska börja använda Volvo Lastvagnars självkörande dragbil Vera för containertransporter i Göteborgs hamn. Det är ett steg mot att börja använda Vera i verkliga uppdrag på anpassade allmänna vägar i ett industriområde.
Vera ska dra containrar från DFDS logistikcenter till APM Terminals containerterminal i Göteborg, en sträcka på några kilometer. Volvo Lastvagnar och DFDS är huvudaktörer. Men även APM Terminals måste bland annat anpassa sina automatiska grindar för transporterna.
Syftet med samarbetet är att börja använda Vera i faktiska uppdrag i ett uppkopplat system för ett kontinuerligt flöde. Målet är att skapa ett system som består av flera Vera-fordon som övervakas av en transportansvarig operatör i ett kontrollrum.
År 2018 presenterade Volvo Lastvagnar sin första elektriska, uppkopplade och självkörande lösning avsedd för repetitiva uppdrag i logistikcenter, fabriker och hamnar. Vera är lämpad för transport av stora volymer med hög precision över korta avstånd och en maxhastighet på 40 km/h.
Projektet har stöd av Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten genom det strategiska fordonsforsknings- och innovationsprogrammet FFI.