Volvokoncernen har utvecklat en självkörande dragbil utan förarhytt. Transportlösningen presenterades för första gången på ett Volvoevenemang i Berlin. Den elektriska bilen är under utveckling och kommer förmodligen att först användas i hamnar och i stora industriområden.
Volvo visade upp sin självkörande dragbil på sitt arrangemang Innovation Summit. Dragbilen utvecklas fortfarande och Volvo har inte offentliggjort någon tidpunkt när den kan vara kommersiellt tillgänglig eller tas i trafik.
Lars Stenqvist som är teknisk direktör i Volvokoncernen säger enligt nyhetsbyrån Reuters att han tror att det kommer att sitta förare bakom ratten på lastbilar under överskådlig framtid. Men han menar också att vi ganska snart kommer att se självkörande lastfordon i avgränsade områden.
Dragbilen drivs elektriskt och saknar förarhytt. Den är avsedd för vanliga trailrar och klarar 32 ton. Bilen navigerar med centimeterprecision. Hastigheten uppges vara lägre än för en standardlastbil.
Transportsystemet, som kallas Vera, bygger på att ett flertal självkörande elektriska fordon kommer att vara uppkopplade mot en gemensam central, som bland annat övervakar fordonens position, last och hur batterierna är laddade.
Systemet är tänkt att användas inom områden med korta avstånd, stora transportmängder och krav på hög leveransprecision. Det kan vara hamnar och stora industri- och logistikområden.
Enligt Lars Stenqvist kommer det framtida transportsystemet vidareutvecklas ytterligare tillsammans med kunderna.
Under seminariet i Berlin presenterade Volvo också den självkörande anläggningsmaskinen LX2. Det är en prototyp som är del av ett forskningsprojekt och som ännu inte är tillgänglig kommersiellt