Volvo Lastvagnar i Nordamerika har vunnit en order på 110 Volvo VNR Electric-lastbilar från Maersk i USA. Affären är totalt sett den största hittills för Volvos eldrivna lastbilar.
Beställningen kommer från Performance Team, som är ett dotterbolag till A.P. Moller-Maersk i Nordamerika, och innebär att Volvo totalt ska leverera 126 eldrivna lastbilar till företaget — detta sedan Maersk tidigare beställt 16 fordon av samma modell.
De första lastbilarna börjar levereras under det andra kvartalet 2022, och samtliga 126 lastbilar planeras vara i drift senast under första kvartalet 2023.
– Vi är glada att få fortsätta samarbeta med Maersk kring hållbara transporter och att få spela en viktig roll när de ökar satsningen på eldrivna lösningar, kommenterar Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar i Nordamerika.
Tillverkas i Virginia
Volvo VNR Electric har en räckvidd på upp till 440 km och energilagring på upp till 565 kWh. Sex batterier kan laddas till 80 % på 90 minuter, fyra batterier på 60 minuter. Volvo VNR Electric tillverkas i Volvo Lastvagnars New River Valley-fabrik i Virginia, som tillverkar alla Volvolastbilar i Nordamerika.
De eldrivna lastbilarna kommer att köra i Kalifornien och användas för en mängd olika transportuppdrag såsom hamntransporter och lagerdistribution.
Växande intresse
Globalt har Volvo Lastvagnar satt upp målet att år 2030 ska 50 % av alla lastbilar som säljs vara elektriska. Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar, medger att volymerna fortfarande är små men uppger att man ser ett snabbt växande intresse i Europa, Nordamerika och även andra delar av världen.
— Under 2021 tog vi emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar om att köpa, för mer än 1 100 lastbilar i över 20 länder. Det är helt klart på väg att bli en viktig konkurrensfördel för våra kunder att kunna erbjuda eldrivna, utsläppsfria transporter, kommenterar Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.