Volvo FL Electric blir namnet på Volvos första helt elektriska lastbil, som börjar serietillverkas och säljas 2019. Tyst nattdistribution i innerstäder, och avgasfritt tillträde till inomhusmiljöer, hör till möjligheterna som öppnar sig för köparna.
Med 4 000 elbussar sålda sedan 2010 är Volvokoncernen erfaren när det gäller elbaserade drivlinor och batterilösningar, och ett väsentligt nät för service och reservdelar finns redan på plats. Men marknaden är väsensskild och många pusselbitar ska hänga ihop.
– Vi kommer att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering, säger Jonas Odermalm, produktstrategichef för Volvos medeltunga lastbilar.
De tänkta tillämpningarna finns i stadstrafiken, där Volvo FL Electric är tänkt att användas för till exempel distribution och sopor, med totalvikt på upp till 16 ton.
Motorn kan ta ut 130 kW/177 hk kontinuerligt (185 kW max). Energilagringen är 100–300 kilowattimmar beroende på antalet litiumjonbatterier, mellan två och sex. Räckvidden är upp till 300 kilometer.