Volvo Penta blir leverantör av dieselmotorer till kinesiskaägda Sany Germany som nyligen startat tillverkning av tung utrustning för materialhantering i Tyskland. Sany kommer att använda Volvos nya 5-liters, 8-liters och 11-liters steg IV-motorer i sina truckar.
Volvo Penta lanserar sin nya serie av industrimotorer på materialhanteringsmässan Cemat i Hannover i maj. De uppfyller EU-normerna för avgasutsläpp, enligt steg IV som gäller från och med i år. Steg IV motsvarar ungefär Euro 6 på lastbilssidan.
Volvos industrimotorer har en stark ställning i tung materialhanteringsutrustning till hamnar och terminaler. Företaget är sedan länge etablerad leverantör av motorer till Konecranes, Cargotec och Terex.
Ett par nya tillverkare av truckar, terminaltraktorer och hamnutrustning har valt att använda Volvos nya motorserie, säger Fredrik Lind. Han är Volvos Pentas affärsutvecklare för industrimotorer på Europamarknaden.
En av dem är kinesiskägda Sany Germany. Företaget kommer att utrusta alla sina maskiner som de bygger i den nya fabriken nära Köln med Volvo Penta motorer. De kommer att användas i Sanys 45-tons reachstacker, tunga gaffeltruckar och i truckar för hantering av tomma containrar.
– Samarbetet med Sany Germany innebär ökad orderingång på industrimotorer vilket vi hittills bara sätt början på, säger Fredrik Lind.
Volvo Penta är inte exklusiv motorleverantör till Sany. Företaget är dessutom delvis en konkurrent till Volvo-koncernen genom att man har en stor tillverkning av entreprenadmaskiner. Fredrik Lind konstaterar att Volvo inte kommer att leverera några motorer till entreprenadmaskinerna.
Volvos nya steg IV-motorer kommer finns i 5-, 8-, 11-, 13 och 16-liters versioner. De använder sig av SCR-teknik (selective catalytic reduction) för att hålla nere nivåerna av kväveoxider. SCR förutsätter tillsats av urea-lösningen Adblue till katalysatorn.
Dessutom används en teknik kallad light EGR (exhaust gas recirculation) för att sänka avgasernas temperaturtoppar.
Volvo klarar sig att hålla sig inom normerna för partikelutsläpp i steg IV utan att använda partikelfilter. Enligt Volvo Penta innebär partikelfilter nackdelar som högre bränsleförbrukning, mer underhåll och längre tider av stillastående.