Byggs för att snabba på lastbilstillverkarens mål vad gäller helelektriska tunga lastbilar. Fabriken hamnar dock inte i Göteborg.
Volvo Lastvagnars första fabrik för batterimontering placeras i belgiska Gent, och kommer att leverera färdiga batteripack till Volvos helelektriska tunga lastbilar.
I fabriken ska celler och moduler från Samsung SDI att sättas ihop till batteripack, skräddarsydda för Volvo Lastvagnars nya tunga ellastbilar Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Dessa nya modeller kommer att börja serieproduceras under det tredje kvartalet i år.
Respektive batteripack som tillverkas i fabriken har en kapacitet på 90 kWh och det går att montera upp till sex batteripack (540 kWh) i en lastbil. Antalet batterier beror på kundspecifika krav på räckvidd och lastkapacitet.
Högt uppsatta mål
Volvo Lastvagnar har som mål att hälften att alla deras lastbilar som säljs globalt ska vara helelektriska 2030. Enligt den senaste årssrapporten från företaget såldes totalt cirka 200 000 lastbilar globalt 2021, och av dessa var endast ungefär ett hundratal elektriska varianter.
– Den här investeringen är ett viktigt steg på vägen mot vårt mål att elektrifiera lastbilstransporter. År 2030 kommer minst 50 procent av alla lastbilar vi säljer globalt att vara elektriska och till 2040 kommer vi att vara ett koldioxidneutralt företag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
”Tidigt ute”
Med produktionstarten av nämnda tre tunga ellastbilar har Volvo Lastvagnar totalt sex helt eldrivna lastbilsmodeller i utbud. Dessa sex modeller är avsedda för allt ifrån stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.
– Vi var tidigt ute och startade serieproduktion av ellastbilar redan 2019. Idag är vi marknadsledande både i Europa och Nordamerika. Just nu pågår en kraftfull utbyggnad av laddningsstationer runt om världen, samtidigt som ellastbilar hela tiden får längre räckvidd och ökad lastkapacitet. Jag är övertygad om att vi kommer att se en enorm omställning av hela lastbilsbranschen inom en snar framtid, kommenterar Roger Alm.