Den 19 februari beslutade EU att införa ett regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. Men det behövs fler åtgärder som kan stimulera efterfrågan på fordon med låga utsläpp, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson.
EU:s ramverk omfattar utsläppen från själva lastbilarna. Men frågan måste ses i ett vidare perspektiv, enligt Lars Mårtensson som är miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar:
– Om alla delar av transportkedjan arbetar mot samma mål kan vi minska klimatpåverkan betydligt mer, säger han. Bättre logistik, ökad tillgång till biobränslen, förarutbildning i sparsam körning, aerodynamiskt utformade släp, förbättringar av vägstandarden och utökade möjligheter att utnyttja högkapacitetsfordon är några exempel på åtgärder som olika aktörer kan bidra med.
Eldrivna lastbilar är en av de lösningar som kan bidra till att minska utsläppen. Volvo Lastvagnar introducerade sina första lastbilsmodeller med eldrift 2018 och påbörjar serietillverkning i år.
– Vi är nu i ett skede där tekniken snart är redo för en bredare användning inom tunga transporter, fortsätter Lars Mårtensson. Stimuleras efterfrågan samtidigt som ny laddinfrastruktur byggs ut kommer volymerna också att kunna öka i högre takt.
Även gasdrivna fordon ger betydande klimatfördelar. Används biogas kan utsläppen vid körning reduceras med 100 procent (tank-to-wheel).
– Att EU nu inför utsläppsbegränsningar för koldioxid ger fordonstillverkarna en tydlig tidtabell, men målet – att sänka energiförbrukning och klimatpåverkan – är sedan länge en prioriterad fråga i branschen.
Utökade investeringsbidrag eller skattelättnader för den som väljer att satsa på klimateffektiv teknik skulle kunna göra stor skillnad för att påskynda omställningen, anser Lars Mårtensson och tillägger:
– Det är också angeläget att nya tekniska lösningar som bidrar till att sänka utsläppen snabbt kan komma ut på marknaden. Ett snabbspår för granskning och certifiering hos myndigheterna skulle underlätta introduktionen av innovationer inom transportsektorn.