Spridningen av coronaviruset utanför Kina gör att en del bedömare fruktar att de globala försörjningskedjorna kommer utsättas för större påfrestningar än vad man tidigare antagit. Virusutbrottet har tvingat fabriker att stänga i Sydkorea, från Europa rapporteras om risk för brist på tomcontainrar.
• För Sydkorea fick smittspridningen av coronaviruset dramatiska effekter under sista veckan i februari, med rapporter om stängda fabriker. Det är bland annat en Samsung-anläggning. Det är särskilt staden Daegu i norra Gyeongsang-provinsen som drabbats.
Enligt lokala medier, som citerades av nyhetsbrevet Loadstar 26 februari, var sjuktalen uppe i 1 146 bekräftade fall, varav 12 med dödlig utgång.
DB Schenker meddelade samtidigt sina kunder att kapaciteten nu var begränsad både för flyg- och sjöfrakt vid Busan och Incheon, Koreas viktigaste godsnav.
Företagen har tvingats gå in i nödläge, rapporterar de lokala medierna vidare. Så har till exempel elektronik och bilindustrier, som redan störts av komponentbrist, tvingats stoppa produktionen i vissa anläggningar på grund av karantänsåtgärder.
Den övervägande delen av Sydkoreas export är insatsvaror, vilket väckt farhågor om att ifall landet inför utökade karantänsrestriktioner av liknande typ som i Kina, då kan det bli ett ytterligare svårt slag för de globala leveranskedjorna.
• I förra veckan rapporterades från flera håll att störningarna i försörjningskedjorna i Kina börjat lättas upp, därför att smittspridningen verkade vara i avtagande.
Då hade staden Wuhan haft det lägsta antalet nya insjuknade sedan isoleringen infördes den 23 januari, enligt South China Morning Post.
• Stefan Holmqvist, på Norman Global Logistics i Hong Kong, uppger för The Loadstar att situationen på fältet börjat förbättras:
– Jag tror utvecklingen har vänt och verksamheterna återupptas steg för steg. Med undantag för Hubei-provinsen kommer affärerna och transporterna gradvis tillbaka igen.
Många industrier står stilla på grund av transportrestriktioner i kombination med den tvåveckors karantän alla anställda måste underkasta sig efter att de kommit tillbaka till sina jobb från nyårsfirandet.
Holmqvist uppskattar att 80 procent av de producerande företagen i någon form öppnat igen i Tianjin, Dalian, Shanghai och Qingdao och hälften av alla i Guangzhou and Shenzhen. Men flertalet i Ningbo är fortfarande helt stängda.
Holmqvist tillägger att de största begränsningarna på transportsidan är att många vägar stängts av och brist på lastbils- och truckförare. Utan personal som kan ta hand om leveranserna proppas containerterminalerna igen. För flygfrakten är situationen lika bekymmersam eftersom importerat gods inte kan hämtas upp med överbelastade flygplatslager som följd.
Järnvägen har genom hela krisen framhållits som det säkraste transport-alernativet. Emellertid har det visat sig att trots att tågen går med endast en mindre reduktion av kapaciteten, så betyder stängda vägar och förarbrist även här att containertrafiken är allvarligt störd.
• Atlas Air uppgav 25 februari för nyhetsbrevet Air Cargo News att företaget väntar sig en kraftig ökning av fraktuppdragen under kommande veckor på grund av att produktionen återupptas.
– Vi får många samtal från erfarna och kunniga speditörer, befraktare och förmedlare, sade Atlas Airs vd John Dietrich till Air Cargo News. Vi tar in frivilliga för flygningar till och från Kina, och har i samarbete med fackföreningen utarbetat ett avtal som omfattar till exempel extra betalt för dessa turer.
• Maersks vd Sören Skou pekade i The Maritime Executive Newsletter på hur svår situationen blivit i hamnarna, eftersom det saknas personal som tar hand om containrarna i terminalerna och inga som tar emot dem om de väl skulle komma fram till fabriker eller lager.
Maersk har för närvarande många fartyg som ligger stilla och väntar. Enligt Alphaliner har omkring 1,7 miljoner teu containerkapacitet tagits bort från den kinesiska marknaden sedan slutet av januari och under denna period har nära hälften av alla transoceana avgångar ställts in.
• Alphaliner räknar med att epidemin kommer reducera containervolymerna i kinesiska hamnar, inräknat Hong Kong, med över 6 miljoner teu under årets första kvartal. I ett helårsperspektiv motsvarar denna volym 0,7 procent av världens totala containerkapacitet.
På veckobasis noterar Alphaliner en minskning sedan 20 januari på 20 procent i containerfartygskapacitet som anlöper kinesiska hamnar.
• Den grekiska rederiagenturen World Marine rapporterar att situationen i hamnarna är ”långsam men stabil.” Alla hamnar är öppna utom Wuhan, där epidemin började. Däremot är, enligt World Marine, mycket av hamnservicen inställd i nästan alla kinesiska hamnar, som till exempel skifte av besättningar och sophantering.
• Läget för rederierna har förvärrats av att man ovanpå inställd Kina-Europatrafik också tvingats ställa in eller förskjuta seglatser på grund av svåra vinterstormar i norra Europa. Detta kan få negativa effekter även in i nästa månad, rapporterar Loadstar som också vidarebefordrar uppgifter från speditörer med växande problem att hitta lediga containrar.
Sammanställning: Mats Thorén