Pandemin innebär ett enormt lyft för e-handeln men också ett stort tryck på branschen att förändra och effektivisera sin logistikhantering. Det menar Lars Persson på teknikkonsultföretaget Descartes.
PostNords E-barometer för andra kvartalet i år, som släpptes i september visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal.
Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna.
– Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring. Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Efterfrågan på e-handeln är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet.
Hur vi konsumerar har ändrats och det behöver branschen nu anpassa sig efter, menar Lars Persson. Pandemin innebär samtidigt ett stort förändringstryck på branschen:
– Vi upplever just nu en prövotid för många företag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson.
Fotnot: Descartes erbjuder tekniska lösningar för planering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalitet och transportfakturor. Descartes huvudkontor ligger i Waterloo, Kanada och det nordiska huvudkontoret i Malmö.
FAKTA E-barometern
E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.