Nya systemet för megawattladdning uppges kunna halvera laddtiden för tunga elfordon.
Scania har testat ett pilotsystem för megawattladdning (MCS) från det globala teknikföretaget ABB E-mobility. Testerna har utförts på nästa generations elektriska Scania-lastbilar.
Den inledande testningen, som ska visa att det är tekniskt genomförbart med högeffektsladdning, är ett första steg mot det framtida MCS-systemet från ABB E-mobility. Detta kommer att resultera i en successiv utbyggnad av laddare med hög effekt, med början från 1 500 Ampere och så småningom med hela MCS-omfattningen på upp till 3 000 Ampere.
Enligt ett pressmeddelande uppges tekniken bakom systemet göra det möjligt att halvera laddningstiden för tunga fordon. De inledande testerna uppges ha varit framgångsrika.
Enligt Scania är MCS-tekniken avgörande för Scanias långväga elektriska lastbilar, där både kör- och vilotider är reglerade enligt lag. Fordonet får köras i högst 4,5 timmar innan föraren måste ta en 45-minuters paus och under denna tid måste lastbilen ladda tillräckligt för att köras i ytterligare 4,5 timmar. På grund av batteriernas storlek är det viktigt med både snabb och kraftfull laddning.
— Vi ser ett momentum för elektriska transporter och vårt mål är att 50 procent av alla fordon vi säljer årligen 2030 ska vara elektriska. För att nå detta mål krävs infrastruktur och MCS är en viktig pusselbit för infrastrukturen framöver, kommenterar Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.