ÅSIKTEN. Vårt lands elektriska transporter har en enormt stark startmotor i våra städer, kommuner och regioner, men då måste de först inse den goda elaffären för medborgarna och samhället — det skriver Claes Hemberg, energiekonom hos Nibe.
Idag är bara 4–6 procent av nya tunga lastbilar elektriska. De är ett decennium efter personbilarna. Scania och Volvo avhänder sig ansvar och pekar på svag efterfrågan. Samtidigt finns nära oss en enorm beställare. En som vi själva har makt över.
De styr 27 procent av Sveriges ekonomi och köper transporter för över 20 miljarder kronor per år. Här finns kraften att elektrifiera lastbilar, sänka kostnader, stärka industrin och inte minst förbättra stadsmiljöer. Naturligtvis tänker jag på våra kommuner, städer och regioner. Som vi kan påverka.
Problemet är att våra gemensamt ägda aktörer lätt fastnar i grön diesel, HVO och biogas, som inte alls är koldioxidfria. Just nu kan de ducka koldioxidskatten. Men här pågår redan nedräkningen för denna dyra övergångslösning.
Ju snabbare vi kan lägga fakta på bordet desto bättre för hela landet. Ellastbilar är redan idag det mest ekonomiska på längre sikt, det medger lastbilsjättar, åkerier och forskare. Trots högre inköpspris halveras det mest avgörande: drivmedels- och servicekostnader. Detta borde vi som skattebetalare reagera på.
Gröna eller fossilfria drivmedel är inte alls koldioxidfria. Att producera, skeppa, förädla och bränna dem är en gammal klumpig syn på energi. Här är el långt mer energismart att både producera, transportera och använda. Dessutom går elfordon att koppla till mjukvara, styrning och samordning på ett långt mer lönsamt sätt. Skillnaden kommer att bli plågsamt tydlig de närmaste åren, när mjukvara blir snabbare och när koldioxidskatter går i taket och dieseln dubbleras i pris.
Forskning från ICCT visar redan att tunga ellastbilar vid 20 mil per dag redan matchar diesel och HVO. Vid 7 500 mil per år kan totalkostnaden bli 10–20 procent lägre. Långsiktigt perspektiv, mjukvara och el ger bättre finansiering och gör både beställare, åkerier och chaufförer till vinnare. För att inte tala om stadsbor, grannar och skattebetalare.
Ett väsentligt nav i transportsverige är våra kommuner och regioner. De står bakom cirka fem miljoner lastbilstransporter årligen – upp till 80 miljoner ton. Hur många miljarder kan dessa inte spara genom att gå över till el? Det bär ett unikt fundament för elektrifieringen av Sveriges transporter. Här finns en bredd och långsiktighet som kan driva hela kedjan, från kunder och industrin till skattebetalare.
Våra upphandlare i städer, kommuner och regioner kan vi här lyfta fram som tänkbara miljölöften, ekonomistjärnor och industrihjältar genom att satsa på ellastbilar. De bär också på ett enormt ansvar, ska vi lägga till.
Sverige har redan elektrifierat stadsbussarna. Att vänta fler år med ellastbilar är ett allvarligt misstag. Det bromsar städernas elektrifiering, industrin, tusentals underleverantörer och 160 000 jobb. Nu finns chansen att förena ekonomi, klimat och samhällsnytta – och visa vägen för hela landet. Något som borde vara våra städers, kommuners och regioners huvuduppdrag.
Claes Hemberg,
energiekonom Nibe

















