Sedan lågvattenmärket 2009 har världens 20 största industritruckstillverkare repat sig, och vuxit allt snabbare från år till år. Förra året växte antalen beställda och skeppade truckar med nästan 8 procent – trots att kundernas truckflottor blir allt mindre.
Få mått på världens industrikonjunktur torde vara så talande som försäljningen av industritruckar, så när tidningen Modern Material Handling nu har summerat 2014 är det många som kan glädja sig åt god tillväxt. Statistiken är hämtad från World Industrial Truck Statistics, Wits.
Totalförsäljningen mätt i dollar minskade i och för sig med 3,5 procent men det var framför allt effekten av kraftiga valutasvängningar.
På de tre översta platserna återfinns i tur och ordning Toyota, Kion-koncernen och Jungheinrich. Den pågående sammanslagningen mellan Mitsubishi och Unicarriers, som i fjol var sexa och sjua på listan, ger dock en samlad omsättning som skulle räcka för att ta tredjeplatsen från Jungheinrich.
Försäljningsökningen räknad i antalet truckar äger rum trots att kundernas minskning av truckflottorna är en av de starkaste trenderna på marknaden. Kunderna minskar antalet truckar i verksamheterna bland annat tack vare att truckarna blir mer produktiva, samt för att samordningen av fordonsflottorna har blivit bättre – och lagren mer automatiserade.
Plac | Tillverkare | Oms, mdr USD |
1 | Toyota | 7,7 |
2 | Kion | 5,3 |
3 | Jungheinrich | 3,0 |
4 | Hyster-Yale | 2,8 |
5 | Crown | 2,5 |
6 | Mitsubishi | 2,2 |
7 | Unicarriers | 1,5 |
8 | Anhui | 1,1 |
9 | Hangcha | 1,0 |
10 | Komatsu | 0,9 |